Mercedes-AMG AMG GT XX: Super-EV met 1.360 pk kan 850 kW laden

Meervoudig heftig

Mercedes Concept AMG GT XX Concept
Mercedes Concept AMG GT XX ConceptMercedes Concept AMG GT XX ConceptMercedes Concept AMG GT XX ConceptMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XXMercedes-AMG Concept AMG GT XX

Mercedes-AMG gaat elektrische modellen maken waar geen versies zónder AMG-bemoeienis van komen. Met deze spectaculaire Concept AMG GT XX tonen de Duitsers alvast een glimp van wat komen gaat.

De AMG-afdeling van Mercedes-Benz maakt al tijden sportieve modellen met verbrandingsmotoren. Denk aan de Mercedes-AMG GT Coupé en ook het open zustermodel daarvan komt uit de koker van de AMG-tak. Ook is AMG verantwoordelijk voor de dikke sportversies van modellen van Mercedes-Benz. Denk aan de AMG-versies van de C-klasse, E-klasse én aan de sportieve varianten van elektrische auto's als de EQE en EQS. Mercedes-AMG gaat nu ook zélf sportieve elektrische EV's maken die niet gebaseerd zijn op een 'regulier' model dat in de basis géén AMG-auto is. Die tronen straks op een nieuw modulair platform dat AMG.EA heet. Er komt in ieder geval een elektrische SUV én een gestrekt laag model waarmee Mercedes-AMG de tanden wil zetten in de Porsches Taycan en Audi RS E-tron GT van deze wereld. De platte gestrekte rakker die nu op je scherm staat, blikt op die laatste vooruit. Dit is de Concept AMG GT XX van Mercedes-AMG.

Voor de oorsprong van de even platte als gestrekte elektrische Mercedes-AMG moeten we terug naar 2022. In dat jaar kwam Mercedes-AMG namelijk met de Vision AMG, een showauto waarbij aerodynamica en sportieve prestaties de sleutelwoorden waren. Feitelijk was dat weer een verlengstuk van de eerder getoonde Vision EQXX. Dan nu: wat heeft het voorproefje op het elektrische alternatief - of misschien wel de opvolger van – de Mercedes-AMG GT 4-Door te bieden? Heel wat!

Mercedes Concept AMG GT XX Concept

Mercedes-Benz

We beginnen bij de de elektromotoren. Daarvan heeft de Concept AMG GT XX er namelijk drie. Dat zijn geen conventionele elektromotoren (radiaal-fluxmotoren), maar axiale fluxmotoren. Die worden vanwege hun complexiteit maar zelden toegepast. Ze zijn kleiner, compacter en krachtiger dan de momenteel gangbare elektromotoren. Daarbij zijn ze aanzienlijk lichter dan conventionele exemplaren. De drie motoren (één voor, twee achter) zijn samen goed voor een systeemvermogen van - hou je vast - meer dan 1.360 pk! Deze motor gaat in 2026 daadwerkelijk in serieproductie. De elektromotor aan de voorzijde treedt in werking wanneer extra vermogen – of meer tractie – nodig is. Is dat niet het geval, dan ontkoppelt deze machine zich tijdelijk.

Het hoge vermogen levert de Concept AMG GT XX een topsnelheid op van meer dan 360 km/h. Voor een EV is dat uitzonderlijk hoog. De accu heeft een niet nader genoemde capaciteit en moet zeer snel vol te stampen zijn met kakelverse stroom. Met 850 kW, om precies te zijn. Volgens de Duitsers betekent dat dat je in zo'n 5 minuten maar liefst 400 kilometer kan bijladen. Mercedes-AMG noemt de accu een High Performance Electric Battery die geïnspireerd is op de accu's die in de Formule 1 worden gebruikt. Hij levert dan ook een hoog piekvermogen en er kan vaker het uiterste van gevraagd worden zonder dat de prestaties daaronder lijden, onder meer door het soort accucellen dat is toegepast en door de wijze waarop deze gekoeld worden. De cilindrische cellen zijn hoog en smal en staan dicht op elkaar. De afstand tussen de celkern en de celbehuizing is klein, wat de koeling verbeterd. De boordspanning: 800 volt.

Mercedes-AMG Concept AMG GT XX

Mercedes-Benz

Design

Alle nieuwe hardware is verpakt in een carrosserie die is vervaardigd uit een combinatie van aluminium, staal en vezelcomposieten. Dat levert volgens de Duitsers een stijve koets en een relatief laag gewicht op. Wat het gevaarte weegt, melden ze echter niet. Het voorproefje heeft een Cw van 0,198 en snijdt dus behoorlijk efficiënt door de wind. Bij een snelheid van 300 km/h is 'slechts' 83 procent van het vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen.

De liftback heeft relatief kleine, verticaal georiënteerde koplampen, een sterk aflopend front en een naar achteren toe vanaf de B-stijl onafgebroken zakkende dak- en raamlijn. De ovale AMG-grille met tien verticale spijlen heeft een concave vorm; centraal erin tref je een Mercedes-ster. In de voorklep zien we flinke koelopeningen, aan de zijkant onder meer in de portieren verzonken handgrepen.

Aan de achterzijde zien we aan weerszijden drie ronde achterlichten, onderaan de bilpartij een zeer heftig vormgegeven bumper met diffuser. Tussen de achterlichten zit wat Mercedes-AMG het MBUX Fluid Light-paneel noemt. Daarop wordt het AMG-logo getoond, al kan de showauto er ook aangeven dat hij wordt opgeladen.

Normaliter komt geluid uit de uitlaat, of uit luidsprekers. Niet uit de koplampen, toch? Zou je denken, maar bij de Concept AMG GT XX zijn de externe luidsprekers voor het maken van 'rijgeluiden' in de koplampen gehuisvest. Ook maken deze luidsprekers waarschuwingssignalen voor voetgangers.

De 21-inch vijfspaaks luchtmetalen wielen zijn voorzien van maar liefst vijf beweegbare delen. Ze kunnen zich in zekere zin openen of sluiten, afhankelijk van de vraag of maximale remkoeling of maximale actieradius de voorkeur geniet.

Mercedes-AMG Concept AMG GT XX

Mercedes-Benz

Interieur

Geen spectaculair uiterlijk zonder heftig interieur. Het binnenste van de Concept AMG GT XX slaat visueel een brug tussen de reguliere modellen van Mercedes-Benz en een heuse raceauto. We zien eenvoudige treklussen om de portieren te sluiten, een spectaculair ogend rechthoekig stuurwiel dat bijna afkomstig lijkt uit de AMG One en diverse oranje accenten. Achter het stuurwiel zit een 10,25 inch metend digitaal instrumentarium, er naast een multimediascherm met een diagonaal van 14 inch.

Mercedes-AMG Concept AMG GT XX

Mercedes-Benz

Ook opvallend: de middentunnel. Daarin zijn diverse elementen van de carrosserie zelf zichtbaar, compleet met oranje verlichting. Verder tref je in de middentunnel een fraai ogend sierelement aan dat enigszins lijkt op het AMG-logo. Wie achter in de vooruitblik plaatsneemt, zetelt op uit koolstofvezel vervaardigde kuipstoelen die in de achterwand van de auto geïntegreerd zijn. Meer gewichtbesparende voorzieningen: het dashboard is niet bekleed, het hemeltje evenmin.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (101)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.