Mercedes 9G-Tronic: twee tandjes erbij
De 7G-Tronic, de automaat met zeven versnellingen doet al jaren dienst bij Mercedes-Benz en is in de loop der jaren bijgeslepen. Maar nu wordt het tijd voor een bak met 9 verzetten. De E 350 Bluetec gaat met de eer strijken hoewel bij de recente introductie van de S-klasse het merk al aankondigde de 9G-Tronic ook in het topmodel te gaan leveren.
Twee verzetten erbij, het levert vooral winst op bij het verbruik. Zo belooft Mercedes-Benz voor de E 350 Bluetec, met 252 pk sterke V6 diesel, 5,3 liter per 100 kilometer. De Estate doet het met 5,5 liter diesel per 100 kilometer. Dat komt neer op een CO2-uitstoot van respectievelijk 138 en 144 gram per kilometer.
Bij 120 km/h draait de E 350 Bluetec in de hoogste versnelling maar 1.350 toeren.
De 9G-Tronic kan een koppel aan tot 1.000 Nm, dus we gaan de versnellingsbak op langere termijn ongetwijfeld ook in de absolute krachtpatsers terugzien.
In september komt de E 350 Bluetec met 9G-tronic op de markt.Overigens is Das Haus niet het enige merk dat met een bak met zoveel versnellingen komt, Land Rover heeft er bijvoorbeeld ook een klaarliggen. Ook Fiat-Chrysler vindt het tijd voor wat extra verzetten en introduceert een automaat met 9 versnellingen.
***update***
Inmiddels zijn ook de prijzen van de E 350 Bluetec met deze transmissie bekend: de auto is verkrijgbaar vanaf 63.625. De estate is flink duurder: 68.115.