Melkus: Oost-Duitse sportauto opnieuw in productie

Melkus RS1000 (1979)
Melkus RS1000 (1979)Melkus RS1000 (1979)Melkus RS1000 (1979)Melkus RS1000 (1979)Melkus RS1000 (1979)Melkus RS1000 (1979)
Om het vijftigjarig bestaan van het bedrijf te vieren, neemt Melkus de RS1000 opnieuw in productie.
Om het vijftigjarig bestaan van het bedrijf te vieren, neemt Melkus de RS1000 opnieuw in productie.
Het Dresdense autobedrijf Melkus bouwde eind jaren '70 achter het IJzeren Gordijn 101 stuks van de RS1000 sportauto. In totaal zijn 101 stuks gebouwd waarmee ook succesvol werd geracet. Om het vijftigjarig bestaan van het bedrijf te vieren, wordt een gelimiteerd aantal RS1000's geheel volgens de originele specificaties gebouwd. Tegenwoordig houdt Melkus zich nog steeds bezig met autosport, maar is vooral actief als BMW- en Lotus-dealer.
Melkus RS1000 was voorzien van een driecilinder tweetakt Wartburg-motor met drie carburateurs en 70 pk. Die is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. De Melkus haalt er 165 km/u mee en kan in 12 seconden van 0 naar 100. De RS1000 weegt 680 kilo. Het meest opvallende kenmerk zijn de vleugeldeuren.
Melkus hoopt met het opnieuw in productie nemen alle liefhebbers te kunnen voorzien van een auto in hun collectie. De bezitters van een oude Melkus kunnen rekenen op een betere onderdelenvoorziening: van alle onderdelen wordt een voorraad aangelegd. Bij de bouw van de nieuwe auto's wordt meegeholpen door technici die ook eind jaren '70 de RS1000's bouwden. In elk geval wordt twee 'light weight'-versies gebouwd, waarmee toentertijd races werden verreden.
Melkus wil dat de 'nieuwe' auto's worden ingezet voor historische races en oldtimerrally's.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.