'Meerderheid werkgevers bereid tot hogere kilometervergoeding'

Compensatie van hogere prijzen

Snelweg, snelwegen, verkeer (ANP)

Er gaan steeds meer stemmen op om de belastingvrije reiskostenvergoeding te verhogen. Voordat werknemers van zo'n wijziging zouden kunnen profiteren, moeten de werkgevers eerst ook nog overstag. Het merendeel lijkt hiertoe bereid.

De hogere brandstofkosten wakkeren het debat rond de belastingvrije kilometervergoeding aan. Onder meer vanuit vakbonden klinkt de oproep richting het kabinet om deze te verhogen. Al sinds 2006 staat de vergoeding op €0,19 per kilometer. Mocht de overheid een verhoging doorvoeren, dan is het alsnog aan de werkgevers om ook werkelijk meer uit te keren. Twee op de drie werkgevers geeft aan hiertoe bereid te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de werkgeversvereniging AWVN onder 481 werkgevers. Bijna de helft van de werkgevers overweegt zijn mobiliteitsregeling aan te passen of heeft dit al gedaan vanwege de hoge brandstofkosten.

De belangrijkste reden voor werkgevers om ruimhartiger te compenseren, is volgens de AWVN 'omdat ze een goede werkgever willen zijn'. Andere vaak genoemde redenen zijn dat ze hun werknemers niet financieel in de knel willen laten komen en werknemers hiermee hopen te behouden. Een iets kleiner deel geeft aan dat het ook bedoeld is om werknemers te stimuleren om naar de werklocatie te komen.

Het deel van de werkgevers dat niet bereid is tot een hogere kilometervergoeding (een derde) geeft hiervoor diverse redenen. In sommige gevallen laat de financiële situatie van een bedrijf dat niet toe, soms zijn er alternatieven voorhanden binnen de mobiliteitsregeling of rijden werknemers al zakelijk met een tankpas. Alternatieven voor het verhogen van de kilometervergoeding die worden genoemd, zijn meer thuiswerken, inzetten op OV-abonnementen en carpoolen.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.