Meer van hoe Victor Mullers Saab 9-3 moest worden
Deze 9-3 was een ontwerp van Jason Castriota, die destijds alle Saab-ontwerpen voor z'n rekening nam. De neus had trekken van de diverse concept-cars die Saab gedurende de jaren maakte, met name de Phoenix Concept die in maart 2011 op de Salon van Genève debuteerde.
De achterzijde doet juist denken aan het verleden, aan de Saab 900 om precies te zijn. Dat was ook precies wat Victor Muller voor ogen had met zijn merk: de producten uit Trollhättan moesten weer echte Saabs worden. Onder de kap wilde Muller motoren van BMW gebruiken.
Dan maar als Spykers
Helaas voor Muller mocht het allemaal niet zo zijn. General Motors weigerde Saab cruciale componenten van het Phoenix-platform onder licentie te laten gebruiken. Zodoende lukte het niet om de 9-3 en de andere auto's die Muller gepland had ook daadwerkelijk op de markt te brengen.
Een auto met dit uiterlijk zal er dus nooit meer komen, maar het Phoenix-platform is nog niet afgeschreven. Victor Muller wil de benodigde onderdelen zelf ontwikkelen en Spykers op het voltooide Phoenix-platform uitbrengen.
Muller vertelde ons in een exclusief interview in Genève dat deze Spykers een ander ontwerp krijgen dan de oorspronkelijk geplande Saabs. Op korte termijn komen ze niet: eerst wil Muller de Spyker B6 Venator en D8 Peking-to-Paris af hebben. Zodoende zijn de Phoenix-Spykers er zeker niet voor 2015.
Lees het volledige interview met Victor Muller binnenkort in AutoWeek.