Meer nieuwe auto's verkocht via internet

Occasion kopen
In 2012 koopt zeven tot vijftien procent van de particulieren zijn auto direct via internet. Bij zakelijke kopers is dat vijftien tot dertig procent. Dat blijkt uit onderzoek waaraan onder meer honderden lezers van AutoWeek deelnamen.
Voor de aankoop van een auto gaan in de toekomst steeds minder mensen naar de dealer. Van de particulieren koopt in 2012 zeven tot vijftien procent van de mensen zijn nieuwe auto via internet. Bij kopers van een auto van de zaak is dat zelfs vijftien tot dertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van The Future Institute, waaraan onder meer honderden lezers van AutoWeek hebben deelgenomen. Nu koopt nog bijna niemand een nieuwe auto via internet.
Degenen die aangeven een auto te willen kopen via een website verwachten wel dat de afzender daarvan duidelijk is. Dat moet een dealer of de importeur zijn. Ook moeten zaken over onderhoud en garantie duidelijk zijn. Verder hoopt de consument dat de levertijd korter is bij een bestelling via internet en dat de prijs scherp is.
De deelenemers aan het onderzoek geven aan dat kopen via internet breed is geaccepteerd. Ook wordt het kopen van een auto een steeds rationeler proces en vinden mensen het prettig om in hun eigen omgeving zo'n beslissing te maken. In de zakelijke markt zijn de snelheid van het internet en de hoop op een gunstige prijs de voornaamste motieven om te kopen via het internet.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.