Meer Chinese dan Europese auto's in 2013
Vorig jaar werden er in China nog 17,8 miljoen auto's en lichte bedrijfswagens gebouwd, terwijl Europa goed was voor 18,9 miljoen exemplaren. Maar volgens de Financial Times zouden de rollen dit jaar weleens omgekeerd kunnen gaan worden. Uit onderzoek van vijf onderzoeksgroepen blijkt dat 2013 het jaar wordt waarin de Chinese auto-industrie ons voorbij gaat streven. Er worden 19,6 miljoen auto's uit China verwacht, terwijl de Europese merken dit jaar naar schatting slechts 18,3 miljoen eenheden zullen bouwen. Voor de Chinezen natuurlijk een mijlpaal, maar voor ons continent is de daling in productie minder goed nieuws.
Sinds 2009 zitten de verkopen op ons continent al in het slop en daar lijkt voorlopig geen einde aan te komen. Dat trekt een flinke wissel op autofabrikanten, bedrijven als PSA Peugeot Citroën en Fiat voelen de klappen flink. Om de gevolgen in perspectief te plaatsen: dit jaar zal ongeveer 20 procent van alle auto's in Europa gebouwd worden, terwijl dat in 2001 nog 35 procent was. China wist het aandeel in de productie sinds het begin van deze eeuw juist fors te vergroten: van 3,5 procent in 2000 tot een verwachte 23,8 procent in 2013.