Mazda MX-5 mag in opgefriste vorm nog even mee

Fijnslijpen

Mazda MX-5
Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Een nieuwe Mazda MX-5 verwachten we zeker niet voor het eind van 2025 te zien te krijgen en dat betekent dat het huidige en inmiddels negen jaar oude model er nog even tegenaan moet. Dat doet de kleine open pretmachine in subtiel opgefriste vorm.

Mazda houdt zijn modellen actueel door jaarlijks modeljaarupdates door te voeren. De mate waarin auto's worden vernieuwd, is veelal vrij subtiel. Ditmaal voert Mazda in thuisland Japan een opfrisbeurt door op de MX-5 en die is iets omvangrijker dan gebruikelijk.

Wie goed kijkt naar de koplampen van de MX-5 en MX-5 RF op deze foto's ziet waarschijnlijk dat de koplampen net even anders zijn dan je gewend bent. Hoewel aan de vorm niet wordt gesleuteld, is de invulling van de lichtunits vernieuwd. De dagrijverlichting heeft een andere signatuur. En kijk eens goed naar de achterlichten? Die lijken nog sterk op die van de MX-5 zoals je die sinds eind 2014 kent, maar zijn nu '3D-exemplaren'. Er zit dus meer reliëf in. Alle verlichting rondom is nu volledig led. Ook in het interieur voert Mazda een belangrijke wijziging door. Het 7-inch infotainmentscherm maakt daar namelijk plaats voor een nieuw exemplaar met een diagonaal van 8,8 inch. De andere optische wijzigingen die Mazda doorvoert, zijn van het niveau 'modeljaarupdate'. Zo is er nieuwe bruine bekleding, een nieuwe beige cabriokap, een nieuwe Areo Grey Metallic geheten lakkleur en nieuw lichtmetaal beschikbaar.

a href=

Mazda MX-5: vernieuwde kijkers.

Ook zijn er technische wijzigingen. Het sperdifferentieel – standaard op de 184 pk sterke MX-5's – is herzien en ook de stuurbekrachtiging is ander afgesteld. Nieuw is een nieuwe modus voor het DSC-systeem: DSC-Track. Dit is een voor circuitgebruik geoptimaliseerde rijmodus die alleen beschikbaar voor de MX-5 met handbak. De MX-5 maakt verder kennis met adaptieve cruise control. Je herkent een MX-5 met het MRCC gedoopte systeem aan de in de grille zichtbare radarunit. Ook nieuw: Smart Brake Support, een systeem dat tijdens het achteruitrijden naast en achter de auto naderend verkeer in de gaten houdt. De Mazda MX-5 met 1,5-liter SkyActiv-G krijgt er 4 pk bij en levert nu 136 pk. Daarnaast is de gasrespons van de MX-5 met de 184 pk sterke 2.0 directer.

Let wel: Mazda heeft de vernieuwde MX-5 vooralsnog alleen aan de Japanse consument voorgesteld. De aangescherpte Mazda MX-5 komt ook onze kant op, maar mogelijk verschilt de voor Europa bestemde versie op detailniveau van de vernieuwde MX-5 in het thuisland.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.