Mazda: 'MX-30 heeft kleine accu wegens CO2-uitstoot'

Het totaalplaatje

Mazda MX-30

Mazda hoopt met de MX-30 ook een duit in het EV-zakje te doen, maar het relatief kleine accupakket zorgt nog voor wat gefronste wenkbrauwen. Het blijkt een bewuste keuze van de Japanners om voor een kleine accu te gaan, want Mazda houdt er een alternatieve visie op na.

Met een accupakket van 35,5 kWh is de Mazda MX-30 volgens de huidige maatstaven niet per se heel dik bedeeld. De cross-over kent volgens de WLTP-cyclus een bereik van 289 kilometer op een volle accu. Genoeg voor stedelijk gebruik of woon-werkverkeer, maar grote reizen worden wat ingewikkelder. Je zou zeggen dat Mazda beter moet kunnen. Het merk stelt bij monde van de Europese ontwikkelingschef Christian Schultze dat het echter bewust voor een vrij kleine accu heeft gekozen. De reden: Mazda wil de totale CO2-footprint laag houden.

Schultze legt aan Automotive News uit dat er bij de productie van accupakketten én het opwekken van elektriciteit dermate veel CO2-uitstoot is, dat een kleine accu 'verantwoordelijker' is. Volgens hem komt de totale CO2-uitstoot over de hele levensduur van de MX-30 dankzij de kleinere accu op ongeveer hetzelfde uit als een Mazda 3 met dieselmotor. Een EV met een grotere accu zou volgens hem dus zelfs voor meer CO2 verantwoordelijk zijn. Zelfs het tussentijds vervangen van een kleine accu verandert dat in zijn ogen niet. Schultz verklaart dat Mazda meer naar 'het grote geheel kijkt' in plaats van enkel het terugdringen van lokale uitstoot.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (119)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.