AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mazda 2 1.6 diesel wel naar Nederland
18
Nederlandse dieselrijders kunnen eindelijk ook uitzien naar de Mazda2. In het voorjaar van 2009 wordt de compacte hatchback met 1.6 diesel leverbaar.
De Mazda2 is sinds zijn aantreden eind 2007 als diesel leverbaar, maar die 68 pk sterke 1.4 commonrail wordt zonder roetfilter geleverd en daarom besloot de Nederlandse Mazda-organisatie de auto niet naar Nederland te halen, want auto's zonder zo'n filter worden door de belastingmaatregelen veel te duur. Maar met het aantreden van de 1.6 diesel in de 2 komt er wel een versie met zelfontbrander naar ons land. De 90 pk sterke krachtbron heeft namelijk wel een roetfilter. Met 90 pk en een koppel van 205 Nm presteert de lichtgewicht heel verdienstelijk. Zo snelt hij naar een top van 173 km/h en voor de 0-100-sprint heeft de 1.6 commonrail maar 11,4 seconden nodig. De zelfontbrander verbruikt gemiddeld 4,2 liter diesel per 100 kilometer wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 112 gram per kilometer. Als het nieuwe bijtellingspercentage van 20 procent op diesels met een CO2-uitstoot tussen 96 en 116 gram per kilometer doorgaat, is de Mazda 2 MZ-CD 1.6 interessant voor zakelijke rijders.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Reguliere Mazda 2 is stilletjes aan zijn einde gekomen
Vergelijkende test
Stuurt leuk, lekker handzaam: occasiondubbeltest Ford Fiesta - Mazda 2
Autotest
Test: Mazda 2 Hybrid - Met dank aan Toyota
Praktijkervaring
Praktijkervaring Mazda 2: langlopend kleintje door ogen van gebruikers
Op Zoek Naar