Maybach stopt
Mercedes komt in 2013 met een geheel nieuwe S-klasse. Dat betekent het einde van het kwakkelende merk Maybach, dat in 2002 nieuw leven werd ingeblazen om te concurreren in de Rolls-Royce-klasse. Dat meldt Daimler-baas Dieter Zetsche in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine. Met de nieuwe S-klasse start Mercedes een offensief in het allerhoogste segment. Van die auto moeten zes varianten verschijnen en Zetsche hoopt op een jaarlijkse 'vijfcijferige' groei. Naar verwachting wordt de directe opvolger van de Maybach een nieuwe versie van de S600 Pullman.
Op het moment worden 80.000 S-klasses per jaar gebouwd. Mercedes is daarmee sinds jaar en dag de leider in dit segment. "We willen ons daarbij niet de pas laten afsnijden," zegt Zetsche. De nieuwe S-klasse moet net als nu, worden gebouwd in de fabriek in Sindelfingen. "Intern is er uitgebreid gediscussieerd over Maybach en we zijn tot de overtuiging gekomen dat de afzetkansen van Mercedes beter zijn dan die van Maybach," verklaart Zetsche het verdwijnen van het merk.
"Het is niet zinvol een opvolger van de Maybach te ontwikkelen. De nieuwe S-klasse wordt op alle gebieden en zo'n overtuigende auto dat hij de Maybach-modellen kan vervangen." Als de productie van de nieuwe S start, is het afgelopen met Maybach. De 150 mensen die in dienst zijn voor het bouwen van die auto's hoeven zich geen zorgen te maken. "Die hebben we hard nodig voor het groeiprogramma in het luxesegment," stelt Zetsche gerust.