Lynk & Co zet sterker in op autodelen: geld verdienen met je stilstaande 01

Lekker delen

Lynk & Co autodelen

Lynk & Co trapt het gaspedaal van zijn eigen autodeelservice verder in. De bétafase smaakte duidelijk naar meer. Volgens Lynk & Co kunnen meer van zijn klanten lekker gaan cashen met hun auto als ze hem zelf niet nodig hebben.

Het is nu al mogelijk om via de app van Lynk & Co een 01 van iemand te lenen of je eigen 01 te leen aan te bieden, alleen bevindt de deelservice zich nog wel in de bètafase. Lynk & Co is inmiddels klaar voor het echte werk en dus kan het grootschaliger autodelen gaan beginnen. In gesprek met AutoWeek legt Lynk & Co-CFO Mathias Holst uit waarom deze uitbreiding er nu is: "Het is al jaren een trend om van 'eigendom' over te gaan naar 'gebruik'. We groeien als bedrijf en  willen meer verschillende kanalen aanspreken. We vinden het belangrijk om in het deelklimaat aan te haken en echt iets nieuws te creëren."

Iets nieuws? Autodelen bestaat toch al jaren? Dat klopt, maar bij Lynk & Co gaat het om een eigen deelomgeving die exclusief bedoeld is voor auto's van het merk. Het moet mensen met een Lynk & Co zo laagdrempelig mogelijk in staat stellen om geld te verdienen met hun auto, of die nou gekocht of geleaset is, of met een abonnement wordt gereden. Via de app kan de berijder aangeven voor hoe lang de auto beschikbaar is en welk uurtarief geldt. Dat tarief kun je zelf bepalen, al legt Lynk & Co ons uit dat het wel een indicatie geeft wat gebruikelijke tarieven zijn.

De fabrikant geeft eerlijk toe dat een deel van het tarief terugvloeit naar Lynk & Co. Dat is op het moment nog geen € 2 per uur dat de auto wordt uitgeleend. Volgens Lynk & Co is dat geld op dit moment enkel voldoende om de operationele kosten van de deelservice te dekken en is het nu nog niet winstgevend. Als meer mensen meedoen, kan dat veranderen. Het tarief dat de eigenaar bepaalt, gaat overigens voor 100 procent naar de eigenaar, de lener krijgt vanwege de operationele kosten een iets hoger tarief voorgeschoteld. Lynk & Co staat in voor de verzekering van de auto. Dat is nu nog kostbaar voor Lynk & Co, zo horen we van Head of Strategy & Product, David Green. De premie gaat waarschijnlijk op den duur wel omlaag, zo verwacht hij, omdat volgens hem het aantal schadegevallen klein is.

Lynk & Co autodelen

Lynk & Co delen in Nederland

Uit de cijfers van de bètatest blijkt volgens Lynk & Co de potentie van de deelservice heel duidelijk. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor Nederland, want al 22 procent van de Lynk & Co-rijders deelt de auto. CEO Alain Visser ziet vooral in de hoofdstad al een behoorlijke basis liggen voor meer deelacties: "In Nederland is het echt vooral in en rond Amsterdam. Met de vloot zoals die nu in Nederland is kun je al prima delen. Er zijn voldoende auto's, nu moeten we vooral mensen zien te overtuigen om te gaan delen. Dat willen we echt veel meer pushen dan het abonnement. "

Het grootste argument vóór het delen van je auto is volgens Visser wat je ermee verdient. Het kan behoorlijk lucratief zijn, stelt hij: "Er zijn al mensen die meer verdienen met het delen dan wat ze per maand betalen voor hun abonnement." In Europa zijn volgens Visser zo'n 55 klanten die hun eigen kosten er al uit hebben door de auto te delen. Mathias Holst benadrukt overigens dat dit niet betekent dat autodelen de core business van Lynk & Co wordt. "We geloven dat er ook nog een toekomst is voor abonnementen. Er zijn mensen die een paar uur een auto nodig hebben en mensen die er een paar jaar mee willen doen. We willen die allemaal bedienen. Dankzij delen worden auto's niet alleen beter gebruikt.  Meer mensen gaan in onze auto's rijden en worden bekend met ons."

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.