Lynk & Co 900 is nieuw plug-in hybride vlaggenschip
Op nieuwe basis
Lynk & Co presenteert de 900, zijn nieuwe vlaggenschip. Het is zoals veel modellen van het merk een plug-in hybride en met zijn formaat staat hij duidelijk boven Volvo XC90-neef Lynk & Co 09.
Vlak voor de jaarwisseling slingerde Lynk & Co nog wat winterse teaserplaten de wereld in van een nieuwe SUV. Nu is die onthuld en het blijkt nogal een kloeke jongen te zijn. De Lynk & Co 900 gedoopte nieuwkomer is maar liefst 5,24 meter lang, op een haar na 2 meter breed en 1,81 meter hoog. De wielbasis is ook aanzienlijk: 3,16 meter. Dat laatste bevestigt het vermoeden dat de Lynk & Co 900 in tegenstelling tot de Lynk & Co 09 geen directe verwante is van de Volvo XC90.
Toch zijn er zeker technische overeenkomsten. De Lynk & Co staat op een weliswaar 'nieuw' SPA Evo geheten platform, maar dat is vrijwel zeker een doorontwikkeling van de SPA-basis waarvan de genoemde XC90 en Lynk & Co 09 gebruikmaken. Net als die auto's is de Lynk & C0 900 gewoon voorzien van een verbrandingsmotor. De Lynk & Co 900 is altijd een plug-in hybride, met een brandstofmotor die de voorwielen aandrijft en één of twee elektromotoren op de achterwielen.
Volgens CNEVPost zijn er drie aandrijflijnen. Om te beginnen is er de keuze uit een geblazen 1,5-liter benzinemotor die bijval krijgt van een 312-pk selektromotor op de achterwielen. Daarnaast is er een aandrijflijn met een 2-liter turbomotor die het samen met wederom een 312-pk elektro-unit achteraan doet. De topversie heeft behalve die 2-liter nog twee ieder 217 pk leverende elektromotoren achteraan. Het is nog onbekend wat het volledig elektrische rijbereik van de 900 is.

Lynk & Co 900
Wel is duidelijk dat de Lynk & Co 900 een behoorlijk luxe aangeklede SUV is, die op vrij riante wijze vervoer moet bieden aan maximaal zes personen. Voorin worden de inzittenden getrakteerd op visueel spektakel dankzij een maar liefst 30 inch metend infotainmentscherm. Een even groot display komt uit het plafond omlaag voor de inzittenden achterin. Verder is er nog een klein touchscreen waarop de mensen achterin hun 'televisie' kunnen bedienen en ongetwijfeld ook de klimaatregeling en stoelbediening voor achterin is ondergebracht.
Verdere details of mogelijke lokale prijzen zijn er op het moment van schrijven nog niet. Het is nog maar de vraag hoe relevant het voor Europa is, want we vragen ons af of deze Lynk & Co hierheen komt.