Lucid stoomt nieuwe modellen klaar: 'Doel is 800 km met 50 kWh'
Veel op komst
Lucid Motors heeft momenteel nog geen 1.000 auto's rondrijden in Europa, maar in de toekomst moeten nieuwe modellen flinke aantallen mogelijk maken. Achter de schermen wordt er aan veelbelovende techniek gewerkt.
Met de Pure geheten 'instapversie' van de Lucid Air is die bijzondere EV een stukje bereikbaarder geworden, maar nog altijd is de Lucid Air een relatieve zeldzaamheid in ons land. 79 stuks gingen er tot op heden op Nederlands kenteken. 2024 is met 40 verkochte exemplaren weliswaar nu al een recordjaar, maar met deze aantallen ga je als autofabrikant natuurlijk de markt niet veroveren.
Gelukkig voor Lucid is er belangrijke versterking in aantocht in de vorm van de Gravity. Die komt in 2025 deze kant op, zo horen we uit eerste hand van Lucid Motors Europe-topman Alexander Lutz. Dat niet alleen, ook de werkelijk krankzinnig sterke en snelle Lucid Air Sapphire komt in het nieuwe jaar hierheen. Sterker zelfs, die verwachten we in het eerste kwartaal al. Daarmee is het grootste nieuws voor afzienbare tijd even geweest, want pas in 2027 is er een écht grote nieuwe mijlpaal voor Lucid gepland. Dan komt een eerder al aangekondigde nieuwe middelgrote elektrische SUV op de markt.
Lucid deelde eerder al deze teaserplaat van zijn nieuwkomer
800 km met 50 kWh
Zoals we al langer weten, staat die nieuwe SUV op een nieuw middelgroot platform. In gesprek met Alexander Lutz krijgt AutoWeek daar meer over te horen. Het gaat om een nieuwe basis die niet enkel voor die SUV is bedoeld, maar voor meerdere modellen. Hoeveel precies, daarover blijft Lutz nog op de vlakte, maar reken voorzichtig op meer dan één technisch broertje van bovenstaande auto. Zoals Lucid in september al liet doorschemeren, moet een vergelijkbare actieradius mogelijk zijn als bij de Air, maar dan met een kleinere accu. Lutz laat weten dat er een scherp doel is gesteld: "We mikken op 800 km uit 50 kWh. Zo'n kleine accu scheelt natuurlijk enorm qua gewicht, maar denk ook aan de binnenruimte die je dan overhoudt in de auto."
800 km rijbereik uit zo'n relatief bescheiden accu zou een flinke sprong voorwaarts betekenen. Sterker zelfs; het gaat dan om grofweg een verdubbeling van de efficiëntie ten opzichte van de Air. De Lucid Air perst een dergelijke actieradius namelijk uit een net geen 100 kWh groot accupakket. Ongetwijfeld grijpt Lucid daarvoor naar voor het merk nieuwe accutechnologie. Mogelijk gaat het om solid-state-accu's, maar Lutz wil nog niets loslaten over wat voor technologie Lucid hiervoor op het oog heeft. Zoals we eerder bij een rijtest met de Lucid Air al te horen kregen, spelen Lucids zelf ontwikkelde elektromotoren bovendien een belangrijke rol in het zo efficiënt mogelijk maken van de auto's, naast de extreem lage luchtweerstand.
Europese uitbreiding
Voor de nieuwe modellen komen, wil Lucid zich met de Air en Gravity alvast veel bekender maken in Europa. Daar hoort ook uitbreiding van het aantal fysieke Lucid-locaties (of studio's, zo je wilt) bij. Volgend jaar wordt er meer bekend over Nederlandse uitbreiding, maar je mag alvast rekenen op meer studio's in ons land waar je de modellen in het echt kunt bewonderen. Met bovendien een verse kapitaalinjectie vanuit Saoedi-Arabië op zak en zoals gezegd een minder dure versie van de Air in de showroom ziet Lucid zelf zijn toekomst in elk geval met optimisme tegemoet.