Lucid Air Sapphire: nachtmerrie voor Tesla Model S Plaid

Ruim 1.200 pk sterk

Lucid Air Sapphire
Lucid Air SapphireLucid Air SapphireLucid Air SapphireLucid Air SapphireLucid Air SapphireLucid Air Sapphire

Lucid Motors heeft een nieuw topmodel van de Air gepresenteerd. Maak kennis met de Lucid Air Sapphire, waarvan de 1.020 pk sterke Tesla Model S Plaid slapeloze nachten krijgt.

Met de Air heeft Lucid een veelbelovende elektrische topsedan ontwikkeld. Die Lucid Air kende tot dusver al diverse aandrijflijnen. Er komt een achterwielaangedreven versie met 88-kWh accu en 487 pk en een heel stel varianten met vierwielaandrijving en grotere accupakketten. De elektrische longinhoud van de vierwielaangedreven uitvoeringen bedraagt 93 kWh, 112 kWh of 118 kW en de vermogens variëren van 629 pk tot maar liefst 1.126 pk. Die laatste leverde al 6 pk meer dan de meest gestoorde Tesla Model S, de Plaid. Er is nu een variant die zelfs nog verder gaat: de Sapphire.

Lucid Air Sapphire

Lucid Air Sapphire

In tegenstelling tot de reeds bestaande vierwielaangedreven versies van de Air heeft de nieuwe Air Sapphire niet twee, maar drie elektromotoren. Twee daarvan zitten er achterin, ééntje voorin. Uitgebreide technische specificaties geeft Lucid Motors nog niet vrij, maar het vermogen moet op meer dan 1.200 pk liggen. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 60 mph (97 km/h) zou in minder dan twee tellen achter de rug zijn. Ter vergelijking: de 1.126 pk sterke Dream Edition Performance heeft daar 2,5 tellen de tijd voor nodig. Daarnaast belooft Lucid een topsnelheid van meer dan 322 km/h. Lucid noemt de Air Sapphire niet geheel zonder reden een 'elektrische supersportsedan'.

De Lucid Air Sapphire krijgt koolstofkeramische remmerij en wordt vanbuiten voorzien van een pakket spoilers, lipjes en randjes. Daarnaast is het uitgerust met speciale sportstoelen en een sportonderstel. Ook zijn onderdelen als het ABS-systeem, de stuurinrichting, de stabiliteitscontrole en de tractiecontrole herzien. Lucid parkeert de Air Sapphire verder op speciaal lichtmetaal dat voor 20-inch en achter 21-inch meet. Om de wielen zijn speciaal voor de auto ontworpen Michelin PS4S-banden gevouwen. Volgens Lucid valt de Air Sapphire zeer strak door de bocht te jagen doordat elk achterwiel door een eigen elektromotor wordt aangedreven. Bovendien zouden de twee elektromotoren ook een positief effect hebben op de rechtuitstabiliteit.

De eerste exemplaren van de Lucid Air moeten in de eerste helft van 2023 worden gebouwd.  Of en wanneer de Lucid Air Sapphire naar Nederland komt, is op moment van schrijven nog niet bekend. Wel weten we wat hij in de Verenigde Staten moet gaan kosten: omgerekend zo'n €245.000. Uitgebreide technische specificaties volgen later.

Lezersreacties (85) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.