Lucid Gravity: elektrische SUV met grootste actieradius ter wereld

Tot ruim 700 kilometer actieradius

Lucid Gravity
Lucid GravityLucid GravityLucid GravityLucid GravityLucid GravityLucid GravityLucid GravityLucid Gravity

Lang was de Lucid Air – ook in Nederland – het enige model van het Amerikaanse Lucid. Daar komt nu een tweede model bij: de Gravity. De Lucid Gravity is een nieuwe, uit de kluiten gewassen elektrische SUV, maar niet zomaar een. De Lucid Gravity is volgens zijn scheppers namelijk van alle elektrische SUV's het exemplaar met het allergrootste bereik.

De Lucid Air is een op enkele centimeters na 5 meter lange elektrische sedan waarmee de Amerikaanse fabrikant een behoorlijke indruk wist te maken. De Air – de eerste auto van het merk – is afhankelijk van de gekozen versie snel tot bloedsnel en komt in het gunstigste geval tot 840 kilometer ver op een vol accupakket. Wie graag een elektrische SUV van Lucid wilde, heeft lang moeten wachten, maar die is er nu: de Lucid Gravity.

AutoWeek kon je de Lucid Gravity eerder al op patentbeeld vanuit alle hoeken laten zien. Wellicht komt het uiterlijk van de Gravity je dan ook bekend voor. Natuurlijk speelt mee dat de Gravity vrij goed als zustermodel van de Air is te herkennen. De designtaal is voor een SUV van dit kaliber vrij rustig. De Gravity heeft een kenmerkend front, in de portieren verzonken handgrepen en zelfs een achterklep met een vorm en invulling die doet denken aan die van zijn sedanbroer. De Lucid Gravity is 5,02 meter lang, 2 meter breed en 1,66 meter hoog. Met 3,02 meter is de wielbasis op papier in elk geval riant. Wat formaat betreft valt de Lucid tussen auto's als de 4,86 meter lange Mercedes-Benz EQE SUV en diens grotere broer EQS SUV (5,13 meter) in.

Tot 'meer dan 708 kilometer' bereik

Uitgebreide specificaties hebben we op moment van schrijven nog niet. Wél weten we dat de Lucid Gravity motorversies krijgt die 'meer dan 800 pk' sterk zijn. De Lucid Air is er als 436 pk sterke achterwielaandrijver en als 487, 629, 830 of 1.026 pk sterke vierwielaandrijver met twee elektromotoren. Daarboven staat de knotsgekke Lucid Air Sapphire, die met zijn drie samen 1.234 pk krachtige elektromotoren een regelrechte concurrent is van de Tesla Model S Plaid.

Zo heftig lijkt de Lucid Gravity dus niet te worden, al kan het altijd dat er later versies komen die zelfs de 800 pk flink voorbijgaan. Al in 3,5 tellen moet de Gravity vanuit stilstand een snelheid van 97 km/h (60 mph) kunnen bereiken.

Lucid Gravity

Lucid Motors Gravity

Volgens Lucid bedraagt de elektrische actieradius van de Gravity 'meer dan 708 kilometer'. Voor een auto van dit formaat is dat enorm. Lucid noemt de Gravity dan ook de 'SUV met de grootste actieradius ter wereld.' De Tesla Model X komt – op de 20-inch Cyberstream-wielen – tot 625 kilometer ver op een volle accu, een Mercedes EQE SUV tot 626 en een EQS SUV tot 632 kilometer. Ongetwijfeld perst de Gravity dat bereik uit een enorm accupakket. Hoe groot de accu's van de SUV zijn, weten we nog niet. De Lucid Air is er met 88 kWh, 93 kWh, 112 kWh en zelfs met 118 kWh aan elektrische longinhoud. Snelladen kan onder meer dankzij zijn 900V-architectuur met 'meer dan 300 kW'. Ook wordt de Gravity in zijn efficiëntie geholpen door de wijze waarop hij door de wind snijdt. De Cw-waarde is met 0,24 namelijk aan de lage kant en is gelijk aan die van de Model X.

Lucid Gravity

Lucid Motors Gravity

Schermen met scherm

De Lucid Gravity biedt plaats aan maximaal zeven inzittenden en heeft een dashboard met een 6K-scherm, dat net als het exemplaar in de Air werkelijk gigantisch is. Het optisch zwevende display in de Lucid Gravity is namelijk maar liefst 34 inch groot. Een verdieping eronder vinden we een horizontaal georiënteerd infotainmentscherm dat ook zeker niet aan de kleine kant lijkt. Lucid pompt de Gravity verder vol met zaken als een uitgebreid audiosysteem met 22 luidsprekers.

Uitgebreide technische gegevens ontbreken op het moment van schrijven. Hetzelfde geldt voor informatie met betrekking tot de Nederlandse markt. De internationale vanafprijs moet in elk geval op omgerekend minder dan €74.000 komen te liggen. De eerste exemplaren worden pas eind 2024 geproduceerd. Nog even geduld dus.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.