Lobbygroep: importheffing VS belast de Duitse auto-industrie
Ongunstig, ondanks lagere tarief
Een Amerikaanse importheffing van 15 procent belast de Duitse auto-industrie. Dat stelt de VDA, de belangrijkste autobrancheorganisatie in Duitsland, ondanks het lagere tarief.
Volgens VDA-president Hildegard Müller kost deze importheffing Duitse autobedrijven jaarlijks miljarden. De Europese Unie en de Verenigde Staten sloten zondag een handelsovereenkomst met een algemene heffing van 15 procent. Dat tarief geldt ook voor de auto-industrie, waar eerder een heffing van 27,5 procent gold.
De details van de deal zijn nog niet bekend. "Het is nu belangrijk hoe de overeenkomst er concreet uitziet en hoe betrouwbaar die is", stelt Müller. De Verenigde Staten vormen een belangrijke exportmarkt voor de Duitse auto-industrie. De VDA is sinds de invoering van de heffingen in april door de Amerikaanse president Donald Trump zeer kritisch geweest.
Lees ook

Test: BMW 3.0 CSL - Bewijs dat rijplezier niet per se in de hoeveelheid pk’s zit

Anton kocht zijn Suzuki LJ in 1987, het bleek ideale date-auto die hij nog steeds heeft

Audi TT en R8 geven het stokje door aan deze elektrische coupé-cabrio – Vooruitblik

Chevrolet El Camino (1981) - 'Lastlimo' van zelfde jaar als die in Breaking Bad zweeft heerlijk
