Lexus IS tikt 1 miljoen stuks aan
Drie generaties goed voor magisch aantal
Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat een concurrent als de BMW 3-serie iedere 2 jaar weer het miljoen passeert, maar voor een relatieve nieuwkomer als de IS is het toch een mooie mijlpaal. Lexus is – het is al vaak gezegd – zo ongeveer het enige merk dat zich in de laatste jaren op overtuigende wijze heeft kunnen vestigen in de elite van autoland, en daar speelde de IS een belangrijke rol in. Bij de introductie van de eerste IS in 1999 waren we vooral onder de indruk van z'n wielen, die standaard maar liefst 17-inch groot waren. Het strakke design maakte meteen duidelijk dat deze auto de 3-serie in het vizier had, een gegeven dat bevestigd werd door de soepele zes-in-lijn onder de motorkap. Behalve die wielen staat ook de chronograaf-achtige klokkenwinkel in ons geheugen gegrift. De achterlichten gaan er echter met de hoofdprijs vandoor als het gaat om invloed op de autogeschiedenis: tuners passen het zilverkleurige binnenwerk nog altijd toe.
De tweede generatie was iets minder kenmerkend vormgeven, maar beschikte nog altijd over het silhouet van een echte sportsedan. De beestachtige IS F bevestigde dat en was met z'n atmosferische V8 een waar spektakel. Ook bijzonder was de IS 220d, de enige auto met dieselmotor die ooit het Lexus-label droeg. Inmiddels is de IS, althans in Nederland, uitsluitend in hybride-vorm te krijgen. De IS 300h maakt indruk met z'n bijzonder gelijnde koetswerk en fraai afgewerkte binnenste, maar heeft desondanks moeite om Nederlandse kopers aan zich te binden. Toch is Europa een relatief belangrijke markt voor de IS: 20 procent van de totale verkopen van dit model worden op 'het oude continent' gesloten.