AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lexus IS F anders
23
De Amerikaanse tuningbeurs Sema staat weer voor de deur. Lexus laat daar zien wat er allemaal mogelijk is de de Lexus IS F.
De eerste Lexus IS F is te pakken genomen door tuner Five Axes. Daar is de motor die standaard 5,0-liter meet, opgeboord tot 5,8-liter. Welk vermogen de tuner daar uitpeurt, wordt echter niet vermeld. Het exterieur is opgeleukt met satijnzwarte lak en een bodykit die zes inch aan de breedte van de IS F toevoegt. In het interieur is het leder en alcantara wat de klok slaat. Verder staat hij op 20 inch wielen en is het remsysteem aangepast.
De IS van Fox Marketing en Artisan Performance is eveneens technisch aangepast. De makers schatten het vermogen van het getunede exemplaar in op 600 pk; standaard heeft zo'n snelle Lexus 423 pk. Daarvoor zijn onder meer twee turbo's gebruikt. De bodykit die is gemaakt, accentueert volgens de makers de lijnen van de auto, in plaats van die te veranderen. Daarentegen zorgt de knaloranje lak er voor dat deze IS niet ongemerkt voorbijgaat.
Import Tuner Magazine en TEIN maakten van hun Lexus een racer. Zij hebben zich vooral gericht op gewichtsreductie, extra stijfheid voor het chassis, speciale demping en natuurlijk is de auto voorzien van racebanden. Onder meer een lachgasinjectie en een speciale luchtinlaat zorgen voor extra prestaties.
De creatie van 0-60 Magazine doet het wat simpeler: de V8 kreeg een dikke supercharger die moet zorgen voor extra prestaties. Verder zijn verschillende carrosseriedelen uitgevoerd in koolstofvezel om het gewicht te verminderen en het zwaartepunt omlaag te brengen. Een rolkooi zorgt voor een stijvere carrosserie.
Ook de IS F van MotorworldHype doet het met veel koolstofvezel-delen. De auto is uitgevoerd in Starfire White; een officiële Lexus-kleur. In het interieur zitten met blauw alcantara beklede stoelen. Voor het uitlaatsysteem tekent Borla en remmen zijn van Brembo.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring
Praktijkervaring Lexus IS: zo goed was eerste Lexus voor de massa
Lexus IS 300h F-Sport Edition (2014) – 308.303 km – Klokje Rond
Achtergrond
De Lexus IS was meer dan een Japanse BMW 3-serie
Autotest
Test: Lexus IS 500 F Sport Performance -'Leuk, maar we missen er niets aan'
Praktijkervaring