LeasePlan breekt lans voor rekeningrijden
'Wagenpark ouder en vervuilender'
Het aantal nieuwe registraties personenauto's voor particulieren zit al jaren in een neerwaartse spiraal, terwijl het totale wagenpark niet krimpt en dat betekent, zo concludeert LeasePlan, dat het wagenpark in zijn geheel ouder en vervuilender wordt. De leasemaatschappij ziet de oplossing in een verschuiving van de belasting van auto's van bezit naar gebruik. 'Op dit moment belasten zesvan de zeven autobelastingen het bezit van de auto: BPM, BTW, MRB, assurantiebelasting, bijtelling en leges. Alleen de brandstofaccijns belast het gebruik,' stelt LeasePlan. De leasemaatschappij verwacht dat verlagen van de bezitsbelastingen de aankoop van nieuwe auto's zal stimuleren, wat een gunstig effect op de uitstoot teweeg moet brengen.
LeasePlan liet zich inspireren door steden als Londen, Singapore en Stockholm waar tijdstipgebonden kilometerheffing de filedruk en milieubelasting al wist terug te dringen en pleit daarom voor vergelijkbare maatregelen in ons land. Door volledig elektrische voertuigen van zo'n kilometerheffing vrij te stellen, moet de aanschaf van die auto's worden gestimuleerd en bovendien worden voorkomen dat veel geleasete EV's na einde contract naar het buitenland verdwijnen.
Wel waarschuwt LeasPlan dat dergelijke maatregelen niet mogen worden misbruikt om het totaalplaatje van autorijden duurder te maken. 'Nederland is al koploper in Europa als het gaat om kosten van autorijden door alle autobelastingen,' zegt marketing director Martijn Versteegen. 'Er zijn duidelijke politieke afspraken nodig om te voorkomen dat rekening rijden een open einde regeling wordt en uitmondt in een instrument om zwaarder te belasten.'