Land Rover werpt blik vooruit

Intelligente technieken voor brandstofvermindering

Land Rover Land_e
Land Rover toont onder de noemer Land_e nieuwe techniek om het brandstofverbruik van het modellenprogramma te verminderen. De belangrijkste eis daarbij is dat de terreincapaciteiten niet verloren gaan.
Land Rover toont onder de noemer Land_e nieuwe techniek om het brandstofverbruik van het modellenprogramma te verminderen. De belangrijkste eis daarbij is dat de terreincapaciteiten niet verloren gaan.
Met een aantal nieuwe technieken kan Land Rover het brandstofverbruik van zijn modellen met dertig procent verminderen. Het merk belooft dat we enkele van de nieuwe vondsten binnenkort op productiemodellen kunnen verwachten.
Het eerste branstofbesparingssysteen is de Integrated Rear Axle Drive. Het is een hybride techniek waarbij de mechanische aandrijving van de achteras kan worden bijgestaan door elektrische aandrijving. Zodoende wordt extra koppel geleverd. Bij hybride-techniek voor andere 4x4's wordt uitsluitend elektrisch aangedreven waardoor terreinkwaliteiten minder worden.
Het Integrated Starter-Generator-systeem is al eerder vertoond. Wanneer de auto tot stilstand komt, wordt automatisch de motor uitgezet. Wanneer weer verder wordt gereden slaat de motor weer aan. Volgens de fabrikant kan het brandstofverbruik hiermee met twintig procent worden verminderd.
De volgende techniek is de Propshaft with Seamless Re-connect; een cardanas met naadloze koppeling. Hiermee wordt het mechanisch verlies verminderd. De aandrijving van de achterwielen wordt automatisch gestopt als de omstandigheden dat toelaten.
Verder wil Land Rover de nadruk leggen op het gebruik van bio-diesel om de CO2-uitstoot te verminderen. Verder is er een terugwinsysteem voor uitlaatwarmte waardoor de motor vlugger warm wordt. Ook zijn delen van de radiateuropening af te sluiten, eveneens om motorwarmte te sparen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.