AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Land Rover Freelander met stop/start-systeem
13
Land Rover voegt de TD4_e aan het leveringsprogramma van de Freelander toe. Die is voorzien van het stop/start-systeem en krijgt daarom een groen energielabel.
De Land Rover Freelander TD4_e is voor het eerst te zien op de AutoRAI. Hij is voorzien van een nieuw stop-/start-systeem. Daarmee kan hij tot twintig procent brandstof besparen. De motor slaat af als de auto stilstaat en de versnellingsbak in vrij staat. De krachtbron start weer zodra de koppeling wordt ingetrapt.
Ten opzichte van de TD4 is de CO2-uitstoot gedaald van 194 naar 179 gram per kilometer. Het gemiddelde verbruik gaat van 7,5 naar 6,8 liter per 100 km. Naast het stop/start-systeem heeft de groene Freelander ook een schakelindicator, aangepaste software voor de aandrijfsystemen en banden met een lagere rolweerstand. De inspanningen van Land Rover worden beloond met een groen C-label. De auto kost 39.900 euro.
Verder is voor het nieuwe modeljaar het uitrustingsniveau XS in het leven geroepen. Die valt tussen de S en de SE en heeft onder meer een dvd navigatiesysteem, een Alpine audio-systeem, in- en uitstapverlichting bij de voorportieren en vloerverlichting voorin. Ten opzichte van de S is hij 3.000 euro duurder. Ook gaat Land Rover door met de Style Packs. Dat zijn optiepakketten die kunnen worden samengesteld via een zogeheten stapelpakket. Daarbij kan volgens Land een voordeel worden gehaald tot 3.000 euro.