Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Land Rover Defender onthuld

71 jaar na het origineel

60
Land Rover Defender
Land Rover New DefenderLand Rover DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover DefenderLand Rover DefenderLand Rover DefenderLand Rover DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New DefenderLand Rover New Defender
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
10 september 2019 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

IAA Frankfurt 2019:

 Van 12 september t/m 22 september 2019 wordt de IAA in Frankfurt am Main georganiseerd. De IAA is de grootste en belangrijkste autobeurs in het najaar. Mocht je de beurs willen bezoeken, trek goed wandelschoenen aan, want het oppervlak is gigantisch. Meer info: www.iaa.de

De Land Rover Defender hoort ontegenzeggelijk tot de grootste iconen uit de automobielhistorie. Het vervangen van de doorontwikkeling van de oer-Land Rover moet dan ook een gruwelijk zware opgave zijn geweest. Eindelijk, ruim 71 jaar na de onthulling van het origineel en de geboorte van het merk, heeft Land Rover de New Defender klaar. Wordt dit dé mannetjesputter van de 21e eeuw?

Het was de Nederlandse AutoRAI van 1948 waar het Engelse Rover zijn Land Rover onthulde. Een op de Willys Jeep geïnspireerde allrounder die niet alleen gemakkelijk als personenauto kon fungeren, maar ook ploegijzers door de modder kon trekken. Niemand had in die vroege lente, terwijl de puinhopen van de tweede wereldoorlog amper waren opgeruimd, kunnen denken dat die gekke auto de geboorte zou betekenen van een nieuw merk, dat het moedermerk ruimschoots zou overleven. Engelsen houden van traditie en bovendien gold onder de pure offroad-adepten de Defender, zoals de meest pure Land Rover later zou gaan heten, als de heilige graal, dus bleef het origineel zeven decennia lang in grote lijnen min of meer hetzelfde. Maar zelfs Engelsen ontkomen vroeg of laat niet aan vernieuwing, dus moest er een nieuwe Defender komen. Vandaag debuteert deze op de beursvloer van Frankfurt.

Vergeleken met andere offroad-helden als de Jeep Wrangler en de Mercedes-Benz G-klasse oogt de nieuwe Defender best modern, met zijn gladde oppervlaktes en strakke lijnen. Maar tegelijkertijd zie je meteen dat hier een Defender staat. Onder meer de recht afgehakte achtersteven en de extra ruitjes op de hoeken van het dak staan daar garant voor. "Respectful of its past, but not harnessed by it", vat hoofdontwerper Gerry McGovern zijn nieuwe werk samen.

Ook vanbinnen heeft de Defender veel rechte, hoekige vlakken. De pook staat op het dashboard, zodat er ruimte is voor een extra zitje in het midden, nog zo'n knipoog naar de oude Defender. Daardoor kan de versie met korte wielbasis, die als vanouds 90 heet, zes personen vervoeren. De 110 is er als vijf, zes- of 5+2-zits. De kofferruimte van de 110 meet 646 liter (464 met derde zitrij) en kan worden uitgebreid naar 2.380 liter.

Bodemvrijheid

Als basis voor de New Defender dient het nieuwe D7x-platform, een lichtgewicht aluminium monocoque. Land Rover zegt dat het drie keer zo stijf is als een conventioneel ladderchassis en dat is belangrijk voor het ruige werk. De New Defender mag maximaal 900 kg laden, waarvan 168 kg op het dak. Daarnaast kan er 3.720 kg geremd aan de haak worden geslagen. Actieve hydraulische dempers helpen mee de terreinwaardigheid te verhogen. De standaard bodemvrijheid van 291 mm kan met een druk op de knop worden vergroot en de koets kan zelfs worden verlaagd om de in- en uitstap te vergemakkelijken.

De New Defender heeft permanente vierwielaandrijving, een tussenbak en centraal differentieel standaard. Een sper op de achteras behoort tot de opties. Dat hoeft anders dan voorheen niet met de hand en mechanisch te worden ingeschakeld, maar maakt deel uit van een aantal programma's. Configurable Terrain Response biedt de mogelijkheid het onderstel steeds aan de omstandigheden aan te passen, maar dit kan ook worden overgelaten aan de systemen, die keuzes maken op basis van sensoren die het terrein scannen. En dat terrein mag uitdagend zijn, want de aanrijhoek is 38 graden, de afrijhoek 40 graden, de hellingshoek (maximale zijwaartse hoek) 28 graden en de doorwadingsdiepte 900 mm. Daartoe zet je het systeem in standje 'Wade' en dan gaat de luchtvering op zijn hoogst, wordt de ventilatie op circulatie gezet en worden de remmen een tikje aangeknepen, zodat de schijven droog en schoon worden gehouden.

Nieuwe zescilinder

Het leven van de New Defender begint met een viertal motoren. De P300 heeft een viercilinder met 300 pk, de nieuwe zescilinder met twinscroll turbo én 48V elektrische supercharger heet P400 en heeft dan ook 400 pk en een maximum koppel van 550 Nm. Hij gaat in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h, de P300 doet dat in 8,1 seconden. Beide motoren hebben standaard een achttraps automaat.

Dan zijn er nog twee diesels, beide viercilinder twinturbo's. De D200 levert 200 pk en gaat in 10,3 seconden naar de 100, de D240 piekt op 240 pk en doet 9,1 seconden over diezelfde sprint. In 2021 wordt het gamma uitgebreid met de P400e PHEV, een plug-in hybride. Al laat die nog even op zich wachten, de oplettende bezoeker van de IAA zal zien dat de Defender die in het kleine paviljoen op het middenplein van de beurs als showcase voor alle accessoires dient, naast een tankvulopening links een laadplugaansluiting op de rechterflank heeft..

Als eerste Land Rover krijgt de New Defender het nieuwe infotainmentsysteem Pivo Pro met 10 inch touchscreen, dat gebruiksvriendelijker moet zijn dan zijn voorgangers. Bluetooth accepteert twee smartphones, die bovendien inductief kunnen worden opgeladen. Uiteraard zijn ook Apple Car Play, Android Auto en voor de Chinese medemens zelfs Baidu van de partij. Het navigatiesysteem is zelflerend en herkent onder meer dat je in bekende omgeving rijdt, waarna het zijn spraakzaamheid wat matigt. De software wordt automatisch up to date gehouden.

Pakketten

Je Defender personaliseren kan aan de hand van een aantal accessoirepakketten met veelbelovende namen als Explorer, Adventure, Country en Urban. Die omvatten zaken als dakdrager, snorkel, treeplanken, beschermplaten, luchtcompressor en andere spullen om ver van de bewoonde wereld te overleven. Wie wel van avontuur houdt, maar niet van gifslangen of schorpioenen in zijn slaapzak, kiest voor de daktent. Land Rover heeft personificatie hoog op de agenda staan; in totaal staan er 170 opties op de lijst. Ook zijn er drie nieuwe kleuren en is er een speciale 'satin protection film'. Dat ziet er niet alleen goed uit, maar beschermt ook de lak er onder en heeft in de warme zon een zelfhelende gave voor lichte krassen.

Wielen zijn er in diverse maten, variërend van 18 tot 22 inch, de kleinste staal en de overige lichtmetaal. De New Defender komt in het eerste kwartaal van 2020 naar de showrooms. De 90 is er dan vanaf € 94.300, de 110 is leverbaar vanaf € 101.300. De 90 komt bovendien ook als grijs kenteken-uitvoering vanaf € 46.730.

Al met al heeft Land Rover een knap staaltje retro geleverd. De verwantschap met de oer-Land Rover is onmiskenbaar, maar toch is deze nieuwe weer helemaal bij de tijd. En dat is maar goed ook, want als zijn levenscyclus net zo lang blijkt als die van zijn voorganger, staan we in 2090 naar de derde generatie Defender te kijken..

  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Defender
Land Rover Land Rover Defender IAA Frankfurt 2019

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Defender 2.0 P400e 110 PHEV X-Dynamic HSE Plug-in Hybrid

    Land Rover Defender 2.0 P400e 110 PHEV X-Dynamic HSE Plug-in Hybrid

    • 2022
    • 1.500 km

    € 119.911

    Land Rover Defender 2.5 Td5 90" APK 05-23 - LHD - 191DKM - Snorkel - BF Goodrich

    Land Rover Defender 2.5 Td5 90" APK 05-23 - LHD - 191DKM - Snorkel - BF Goodrich

    • 2001
    • 191.745 km

    € 14.900

    Land Rover Defender 110 V 8 Automaat

    Land Rover Defender 110 V 8 Automaat

    • 1983
    • 129.845 km

    € 74.888

Meer Land Rover Defender occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Land Rover Defender

    158
    • 31 mei 2022

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Defender specificaties
  • Land Rover Defender occasions
  • Land Rover Defender video's
Advies en informatie
  • Land Rover Defender tests
  • Land Rover Defender gebruikersreviews
  • Land Rover Defender index
PREMIUM
Land Rover Defender vs. Toyota Land Cruiser - Dubbeltest

Land Rover Defender vs. Toyota Land Cruiser - Dubbeltest

Pure terreinwagens worden een zeldzaamheid en wanneer je er ook nog een lekkere koppelbeul...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 90 Tdi (1998)

    Land Rover Defender 90 Tdi (1998)

    4
    • 25 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Land Rover Ninety V8 (1986)

    Land Rover Ninety V8 (1986)

    1
    • 31 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 90 2.4 TD Station Wagon X-TECH (2010)

    Land Rover Defender 90 2.4 TD Station Wagon...

    4
    • 27 november 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 110 Td Station Wagon Rough (2011)

    Land Rover Defender 110 Td Station Wagon...

    12
    • 7 september 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 90 Td5 Station Wagon SE (2005)

    Land Rover Defender 90 Td5 Station Wagon...

    4
    • 29 april 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 110 Tdi (1998)

    Land Rover Defender 110 Tdi (1998)

    1
    • 19 november 2010
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 110 Td5 County (1999)

    Land Rover Defender 110 Td5 County (1999)

    4
    • 4 juli 2010
meer reviews
Land Rover Defender - Special

Land Rover Defender - Special

50

Een icoon als de Land Rover Defender vervangen: per roeiboot naar de maan en terug is gemakkelijker,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Bowler Extreme Defender: net dat beetje meer

    Bowler Extreme Defender: net dat beetje...

    8
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot cabriolet

    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot...

    5
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Extra lange Land Rover Defender krijgt ook V8

    Extra lange Land Rover Defender krijgt...

    53
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Dit is de extra lange Land Rover Defender 130

    Dit is de extra lange Land Rover Defender...

    25
    • 20 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport SVR beter te zien

    Nieuwe Range Rover Sport SVR beter te zien

    3
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Bowler Extreme Defender: net dat beetje meer

    Bowler Extreme Defender: net dat beetje...

    8
    • 30 juni 2022
  • Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    33
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    56
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden