Land Rover DC100: erekwestie

Land Rover DC100 Sport Concept
Land Rover DC100 Sport ConceptLand Rover DC100 Sport ConceptLand Rover DC100 ConceptLand Rover DC100 ConceptLand Rover DC100 ConceptLand Rover DC100 ConceptLand Rover DC100 Sport ConceptLand Rover DC100 Sport ConceptLand Rover DC100 Sport ConceptLand Rover DC100 Sport ConceptLand Rover DC100 Sport Concept

Langzaamaan moeten we ons voorbereiden op het afscheid van de Land Rover Defender, het oermodel dat meeloopt sinds 1948. De DC100, die in Frankfurt wordt getoond in een normale uitvoering en als Sport, is een erekwestie voor Land Rover en moet het oude besje doen vergeten.

Land Rover werkt koortsachtig aan een opvolger van de Defender, die in 2015 uit productie gaat. Deze DC100 concept cars zijn het eerste levensteken van het nieuwe model. De normale utilitaire uitvoering hebben we al eerder gezien, de vrijetijdsversie, Sport gedoopt, staat vandaag als verrassing op de beurs in Frankfurt.

De DC100 moet een Land Rover worden van de zuiverste soort. Er is een doosachtige vormgeving met bijzonder korte overhangen en een riante bodemvrijheid. De 22 inch wielen moeten meehelpen aan een grote terreinvaardigheid. De DC100 is voorzien van de 2,0-liter viercilinder diesel en de Sport heeft een benzinemotor. Ze zijn voorzien van een moderniteiten als een start/stop-systeem en een hybridemodule. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat. Daar is natuurlijk keuze uit hoge en lage gearing. Verder is het Terrain Response-systeem van Land Rover aanwezig op deze nieuwe telg.

De DC100 is voorzien van zonnecellen op het dak om de elektronica te voeden Verder is de normale uitvoering voorzien van 'soft metallic silver' dat het zonlicht terugkaatst en op die manier het interieur koel houdt. Bij de Sport, die is geïnspireerd op de vroege Land Rovers met een canvas dak, is gekozen voor een metallic amber kleur, die is geïnspireerd op de kleurtinten die je vindt in Afrika.

In het interieur lopen de lijnen van de portieren door in het dashboard. Net als bij de klassieke Land Rover kunnen voorin drie mensen naast elkaar zitten. De passagiersstoel kan worden omgeklapt om meer laadruimte te verkrijgen en de middelste stoel herbergt een opbergruimte waarin onder meer een oplaadpunt te vinden is voor de elektronica. De versnellingspook heeft ook een plek in het dashboard gekregen, zodat hij dichter bij de bestuurder zit dan wanneer hij op de vloer geplaatst zou zijn.

Ook is er het Land Rover multifuncional touchscreen, waarmee belangrijke functies zoals de navigatie kunnen worden bediend. Dat systeem is uitneembaar, zodat het ook buiten de auto te gebruiken is. Het is bekleed met waterafstotend materiaal en heeft zijn eigen stroomvoorziening. In het interieur zijn materialen gebruikt die zijn geïnspireerd op sportkleding. Dit Superfabric is eveneens waterafstotend en ook ongevoelig voor zonlicht en ademend. Land Rover spreekt over een 'onverwoestbaar textiel met een premium gevoel'.

Land Rover is trots op de 75 centimeter doorwaaddiepte. Om het rijden door het water te vergemakkelijken is er de 'Wade Aid'. Sensoren in de bumpers en buitenspiegels meten daarmee de diepte van het water en meten de hellingshoek zodat van binnenuit kan worden bekeken of het waterniveau stijgt of daalt.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.