Lancia’s terugkeer: zes dealers in Nederland, Ypsilon, Gamma en Delta keren terug
En 20 dealers in Frankrijk
Lancia breidt zijn al eerder aangekondige terugkeer naar landen buiten Italië voor. Frankrijk krijgt twintig dealers en Nederland zes, en reken er maar op dat er in 2024 wat staat te gebeuren.
De zes Nederlandse Lancia-dealers zijn straks Janssen van Kouwen in Amsterdam, Zeeuw in Zwijndrecht, Riva in Den Haag, Henri & Herman in Bilthoven, Emil Frey in Eindhoven en Broekhuis in Zwolle. Ook laat importeur Stellantis Nederland weten dat we in het eerste kwartaal van 2024 ‘concreet nieuws’ kunnen verwachten over de terugkeer van Lancia, in het vierde kwartaal van 2024 gevolgd door ‘nog concreter nieuws’. Het kan dus zomaar zijn dat we in Q1 2024 te horen krijgen dat Lancia in Q4 in Nederland arriveert. Nederland is niet het enige land waarnaar Lancia terugkeert: Automotive News meldt dat ook België, Luxemburg, Duitsland en Spanje op de planning staan, net als Frankrijk. Frankrijk krijgt in eerste instantie twintig dealers.
Frankrijk zou een bijzonder belangrijke markt zijn voor Lancia, omdat de Fransen vaak de voorkeur geven aan compacte auto’s. Dat is relevant, want Lancia gaat van start met een geheel nieuwe versie van de Ypsilon. De huidige Ypsilon stamt uit 2011 en is na meerdere facelifts en updates nog altijd razend populair in Italië. Dat is sinds 2015 het enige land waar Lancia actief is, en dan nog alleen met dit ene model.
Sinds moederbedrijf FCA onderdeel is van het grote Stellantis-concern staat een terugkeer van Lancia in andere landen op de agenda. Het merk kan en zal uiteraard gebruikmaken van bestaande techniek, dus reken op een Ypsilon die onderhuids veel gemeen heeft met de Peugeot 208 en Opel Corsa. Qua aandrijflijnen rekenen we op mild-hybridetechniek en volledig elektrische versies. Daarmee is de nieuwe Lancia Ypsilon ook meteen een van de laatste nieuwe Lancia’s op benzine, want vanaf 2028 verkoopt Lancia alleen nog elektrische auto’s.
Update: meer zicht op modellen
In Italië vangen we meer op over de toekomstige modellen van het herboren Lancia. In 2025 komt Lancia met een sportievere variant van de Ypsilon: de volledig elektrische Ypsilon HF, die is lager en breder dan de gewone Ypsilon en is goed voor 240 pk. Een jaar later komt er een 4,7 meter lange sportback in het D-segment waarvoor de naam Gamma wordt afgestoft. En in 2028 komt Lancia weer terug in het C-segment met een Delta. Zowel de Gamma als de Delta staat op de STLA Medium-platformarchitectuur en dat betekent dat beide volledig elektrische modellen zullen beschikken over een actieradius tot 700 kilometer.