AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lagere brandstofaccijns voor 2024 nu definitief

Tweede Kamer bepaalt

Diesel tanken (ANP)

De korting op de brandstofaccijns blijft heel 2024 van kracht, zo heeft de Tweede Kamer besloten. Het kabinet wilde er eigenlijk niet aan, maar de Kamer heeft het laatste woord.

Een dikke maand geleden leek de kogel al door de kerk: de accijnsverhoging die het kabinet voor 2024 voor ogen had, gaat wat betreft de Tweede Kamer niet door. Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich toen uit tegen de geplande verhoging. Het kabinet liet vervolgens weten dat het daar niet blij mee was en bovendien moeite had met de manier waarop deze maatregel wordt gefinancierd. Er wordt een greep gedaan uit het Nationaal Groeifonds, dat bestemd is om innovatieve bedrijven te helpen.

In een tot in de kleine uurtjes durend debat in de Tweede Kamer afgelopen nacht is voor een heel pakket aan maatregelen gestemd. Daar hoorde ook het vasthouden aan de huidige brandstofaccijns bij. Opnieuw was een Kamermeerderheid voor en daarmee is de geplande accijnsverhoging definitief van de baan. Dat scheelt straks tientjes op een volle tank, maar het zorgt wel voor een greep van €1,2 miljard uit het Nationaal Groeifonds.

Lezersreacties (160)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Ali As
Ali As
  • 12
Opnieuw was een Kamermeerderheid voor en daarmee is de geplande accijnsverhoging definitief van de baan

Zeg maar gerust 'definitief' tussen aanhalingstekens want het gaat om een meerderheid in de huidige samenstelling van de tweede kamer, met partijen die zo kort voor de verkiezingen van een nieuwe tweede kamer de kiezers nog graag eventjes gunstig willen stemmen maar na 22 november weer vier jaar die steun niet nodig (hopen te) hebben ?
.
Sorry voor het cynisme - of mag ik zeggen realisme? ?
Baron Nu
Baron Nu
  • 11
Goed dat de geplande accijnsverhoging van de baan is. Rupsje nooit genoeg (de overheid) zal toch eens moeten inzien dat er een einde komt aan de als maar hogere belastingdruk. De wal keert het schip. Zorg voor lagere belastingen door minder overheidsuitgaven. Subsidies op EV auto's kan sowieso stoppen. Gaat helemaal nergens over.
der Magistrat
der Magistrat
  • 8
Best een grappige reactie. Dit ís een extra overheidsuitgave omdat de accijnzen speciaal verlaagd werden tijdens de pandemie. En nu zitten we dus met een gat van 1,6 miljard euro, maar we kunnen wel lekker doorkarren.
MLB Evo
MLB Evo
  • 7
Nee, nee, dat is géén "extra overheidsuitgave". Dit zijn minder inkomsten.
En díe moeten worden gladgestreken via MINDER uitgaven. Dus bijvoorbeeld minder kinderbijslag betalen (t/m 2 kinderen), minder geld weggeven via uitkeringen, 100.000 ambtenaren minder, lagere zorgtoeslag etc.
.
Zó moet je een huishoudboekje kloppend maken.
Men noemde dat vroeger: De tering naar de nering zetten.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 11
Maar waarom zie ik dan niks, waarin jij MLB EVO gepakt zal worden? Ik zie altijd egoïstische zaken opgenoemd als het gaat om bezuinigen zodat het diegene die erover praat nooit gepakt zal worden. Ja, MLB EVO ik heb je door. Uiteindelijk helpt een fatsoenlijke accijns gewoon er voor dat we eerder van die OLIE verslaving, en die zware ketting die ons tot slaaf heeft gemaakt van de OPEC+. Kan me niet voorstellen dat mensen hier MOEDWILLIG als slaaf aanbied aan de OPEC. We moeten gewoon zo veel mogelijk af van ons olie verbruik. En iedereen moet dat gewoon snappen.
Bak 1111484
Bak 1111484
  • 3
Klinkklare onzin, en dan aan de ketting bij onze verkochte nutsbedrijven, lekker slaaf van duitse energie reuzen, jij snapt er helemaal niks van.
Hooked2U
Hooked2U
  • 0
Magistraten, niks gat.
Bij deze verlaging van vorig jaar was de accijns per liter benzine rond de EUR 17 cent gedaald. De accijns op diesel en LPG daalde daarnaast respectievelijk rond de EUR 11 cent en EUR 8 cent. Deze verlaging is op 1 januari 2023 met een half jaar verlengd. Hierbij was al wel aangekondigd dat in de eerste helft van 2023 gekeken zou worden in hoeverre de verlaging nog noodzakelijk zou zijn.
Nu is bekend geworden dat de verlaging definitief teruggedraaid zal worden. Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden.
Ali As
Ali As
  • 4
@ Baron Ik zeg niet dat ik vóór die verhoging ben, dat ben ik namelijk ook niet, alleen dat we niet te vroeg moeten juichen. Gouden bergen beloven hebben we daarvoor al té vaak gezien, (vooral) zo kort voor verkiezingen ?
.
Het ging overigens niet om een verhoging, maar om laten vervallen van een (tijdelijke) verlaging ...
Gewijzigd door auteur
Toyota C HR
Toyota C HR
  • 4
TIJDELIJK ??? die tijdelijke verhoging van zo'n 40 jaar geleden " het zo genoemde KWARTJE VAN KOK " is er nooit meer af gegaan.
Overheid = Roverheid wordt vaak gezegd.
Jan met de pet ? voor de gek houden. Dat is van alle tijden. ( behalve goede tijden )
was Grami
was Grami
  • 2
De fiets van Opa is ook nooit teruggekomen en tóch worden nog steeds veel auto's uit Duitsland geïmporteerd !
Ali As
Ali As
  • 3
Broodje aap, zoals Cassiopeia al uitlegt.
Maar ja, van een 'roverheid' roeptoeteraar kun je geen affiniteit met feiten verwachten - alleen met alternatieve 'feiten'?
.
Lezen is kennelijk ook lastig, van de verlaging - dáár slaat dat tijdelijk namelijk op - was al vanaf het begin bekend dat er een eindatum aan gekoppeld was, en dat noemen normale mensen in normaal Nederlands dus tijdelijk.
Gewijzigd door auteur
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
Inderdaad zeer goed! Hier wordt ongeveer 95% van de automobilisten mee geholpen. In België gisteren euro 95 1,679 euro. Diesel overigens 20 cent duurder dan in NL.
Chewy
Chewy
  • 17
En Jan Modaal zonder auto maar betalen. De kilometervreters SUV rijders profiteren onevenredig van dit beleid. Triest dat er een greep gedaan wordt uit het groeifonds dat voor duurzame projecten bedoeld was. Lekker weer verjubelen dat geld ipv investeren.
b0mmel
b0mmel
  • 11
Nepnieuws, de autobezitter is een flinke netto betaler dus Jan Modaal zonder auto betaald niets extra. En onze brandstofprijzen zijn zelfs zonder deze extra verhoging de hoogste van de EU.
Chewy
Chewy
  • 2
Nepnieuws, de autobezitter is een flinke netto betaler dus Jan Modaal zonder auto betaald niets extra. En onze brandstofprijzen zijn zelfs zonder deze extra verhoging de hoogste van de EU.

.
Ik gebruik slechts de argumentatie die vaak jegens BEV rijders wordt ingezet.
MLB Evo
MLB Evo
  • 3
Mag ook wel.
Ik heb bij de aankoop van mijn dikke EV bijna 20.000 euro aan b.t.w. mogen aftikken.
Nog niet genoeg?
MLB Evo
MLB Evo
  • 2
Mijn ene SUV eet elektronen en de andere drinkt uitsluitend Spaanse benzine, dus niet ALLE SUV-rijders "profiteren" hiervan.
Probeer toch vooral blij te zijn voor iedereen die benzine nodig heeft en het nu nog maar nét kan betalen. ?
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 5
Vooral de landen die via OLIE, ons tot slaaf hebben gemaakt hebben hier baat bij. Het betekend weer eerdere uitstelling en langere verslaving aan olie.
RobSmith
RobSmith
  • 3
Wat een nonsens. Als de accijnsverhoging wel was doorgegaan had iedereen ineens geld voor een EV? Droom verder, want in de echte wereld slaat dit nergens op.
Gewijzigd door auteur
Jodocus kwak
Jodocus kwak
  • 0
dat niet alleen, het electrisch net kan de gevraagde capaciteit al niet meer aan. Dus zullen we de oliestokers nog wel even nodig hebben of meer moeten gaan inzetten op waterstof, want ook dat zal bij meer gebruik betaalbaarder worden.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Bijna iedereen betaalt wel belasting voor een ander, anders zou het een pauper wild-west worden voor grote groepen mensen, zoals in de USA, dat tot een 2de wereld-apenland verworden is.
Jodocus kwak
Jodocus kwak
  • 0
Van de week in Z-Frankrijk 95-e5 voor 1,75/l, de E10 was 1,79/l. Dat is dus inclusief wegenbelasting. En als je over de binnenwegen rijd, heb je ook geen last van tol. Kost iets meer tijd, fantastisch mooie landschappen om van te genieten, etc.
Half life
Half life
  • 3
Wat fijn, een gat van ruim anderhalf miljard in de begroting en geen enkele aanzet om minder luchtvervuiling te produceren, of minder afhankelijk te zijn van oliestaten zonder mensenrechten. En maar juichen.
Gewijzigd door auteur
Jodocus kwak
Jodocus kwak
  • 1
klopt en ook dat het voor de ambtenaren die het rekening rijden propageren, een extra stimulus zal zijn.
b0mmel
b0mmel
  • 13
sigaar uit eigen doos, we betalen ook zonder deze verhoging de hoogste brandstofprijzen in de EU.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 5
Als je zuinig rijdt, kost het je minder. Dat lijken veel bestuurders zich nog steeds niet te realiseren.
RobSmith
RobSmith
  • 2
Inderdaad, want je gewoon aan de max snelheid houden zou voor velen al meer besparen dan het accijnsverschil waar we het hier over hebben.
Innoverend Autorijden
Innoverend Autorijden
  • 13
Nu niet meer zeuren over subsidies aan EV's. Het was bedoeld als een tijdelijke belastingverlaging. Komend jaar wordt het fossiele brandstof gebruik gestimuleerd door een groeifonds dat bedoeld is voor innovatie.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 7
Bergen subsidies terecht gekomen voor EV's, komt vooral bij mensen en bedrijven terecht die de steun niet nodig hebben. Subsidie is enkel handig in een aanvang, daarna werkt het enkel prijs verhogend en zijn de subsidies verdienmodellen van allerhande adviseurs. Het is geen benzine subsidie, maar een iets lagere belasting erop. Heb vorige week in Duitsland getankt EUR 1,79 voor een liter Euro, dus in NL is dat best duur met circa EUR 1,99. Ben het dan weer wel eens dat het treurig is dat het ten koste gaat van een innovatie fonds.
Chewy
Chewy
  • 8
De subsidiepot voor particuliere BEV kopers uit de lagere segmenten is budgettair een schijntje vergeleken met deze enorme fossiele belastingkorting.
b0mmel
b0mmel
  • 4
Je bedoelt de subsidiepot voor (Chinese) BEV producenten? Dat is namelijk waar het geld naartoe gaat... Zonder deze marktverstorende subsidies zouden BEV's al lang goedkoper zijn.
Chewy
Chewy
  • 3
Europese autofabrikanten hebben te lang liggen slapen en zijn bezig geweest met actief vertragen. Niet echt de schuld van de Chinezen. Deze subsidies maakt BEVs uit de lagere segmenten sneller voor steeds meer mensen bereikbaar. Doe eerst eens wat aan de vele fossiele subsidies/belastingkortingen/douceurtjes. Over marktverstoring gesproken.
RobSmith
RobSmith
  • 1
Dat ze nog steeds feitelijk níet bereikbaar zijn wordt wel bewezen door een subsidie jaar quote die niet eens wordt opgebruikt.
RobSmith
RobSmith
  • 0
En zonder die accijnsreductie te handhaven was iedereen ineens een EV gaan kopen? Waarvan dan ineens?
JL86
JL86
  • 12
Het zou eindelijk eens klaar moeten zijn met die subsidies, kortingen en douceurtjes voor ICE!
was Grami
was Grami
  • 3
Niet lang meer , ze gaan allemaal naar het buitenland want niet interessant voor de gemiddelde nederlander - de meeste veel te groot en te hoge lasten . De Niro , Leaf en Golf E geen probleem maar de Tesla sloepen zullen grotendeels verdwijnen ....
Chewy
Chewy
  • 0
Er worden in Nederland per saldo veel meer BEVs geïmporteerd dan geëxporteerd.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Klopt Hans! Alleen Tesla’s worden aantoonbaar. per saldo meer geëxporteerd dan geïmporteerd ongeveer 5000 stuks!!
DaRunna
DaRunna
  • 1
Dat moet ik voor de 30.000 Tesla’s die in 2019 op kenteken zijn gezet nog zien.
Athlon wil voor mijn LR Model 3 nog €32k hebben. Bij €24k zou ik het interessant vinden.
Er is best veel subsidie op al die Model 3’s geweest een uitvoerheffing op auto’s die 0 en 4% bijtelling hadden, is best op zijn plaats!
Je moet ze in NL houden!
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 8
Waarom praat je over bijtelling, ben jij zo'n leasert? Heb als Jan Modaal gewoon mijn EV cash betaald! Geen lening. Gewoon fatsoenlijk boekhouden, maar jij gebruikt dus de short cut naar een lease VOLV? Had beter van je verwacht.
Gewijzigd door auteur
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 0
Dan behoor je tot en kleine groep Zoom! Van de ongeveer 30.000 gekentekende Tesla’S in 2019 was de overgrote meerderheid een leaseauto!
was Grami
was Grami
  • 6
Ik heb helemaal geen bijtelling maar betaal gewoon alles 100% zelf uit eigen zak , tijd om ook te stoppen met alle leasebakvoordeeltjes ook voor Chinese Volvo's !
PHK
PHK
  • 3
Had je wel eens willen horen toen je die "groene" Landrover met V6 nog reed. Hypocriet tot en met!
JL86
JL86
  • 5
Toen betaalde ik gewoon regelmatig 200 euro aan de pomp, zonder probleem. Ben je jaloers omdat je een paar cilinders mist?
Gewijzigd door auteur
PHK
PHK
  • 0
Beiden leuk. De I4 wanneer het niet meer anders kan, en de 440I heeft een hoeveelheid power die ik niet nodig vindt. Ben al met mijn 2.0L langs Heinz tuning geweest. Nu meer dan voldoende power
Hilbrand 8971884
Hilbrand 8971884
  • 5
Hoera! We missen samen € 1,2 miljard (€ 14,00 per auto per maand) en krijgen € 10,00 per maand terug. De rest is winst voor de veelrijders.
autotech
autotech
  • 5
Jammer. Dit is vooral ten voordele van de rijkere autogebruiker. Die heeft immers gemiddeld een grotere auto en rijdt gemiddeld meer waardoor die meer brandstof gebruikt en dus meer aan de korting heeft. Ze kunnen beter de accijns weer invoeren en de minder rijke autogebruiker op een andere manier compenseren. Uiteindelijk heeft de minder rijke autogebruiker daar meer profijt van. Dit heb ik niet van mijzelf maar van economen die hier verstand van hebben.
HarrieD
HarrieD
  • 3
Nog meer individuele regelingen of toeslagen? De belastingdienst lukt het nu al bijna niet om alles goed te regelen, uit te voeren en te controleren. Op nog een affaire zitten we niet te wachten.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 8
D’r is gelukkig aandacht voor de gewone mens waarvan 95% fossiel rijdt. En dat de komende 10-15 jaar blijft doen. BEV is een flop zeker voor particulier. Wacht maar tot 2026 volle mrb op dat loodzware spul. Ook voor de weglek effecten bij een verschil van 50-60 cent per liter tankte privé tot 50-75 km in België of Duitsland dan maar n 22 liter jerrycan extra. Uw druiven zijn wel heel zuur. Privé BEV je gekocht ofzo?
Chewy
Chewy
  • 2
Deze accijnskorting is vooral in het voordeel van de rijke veelrijders in grote onzuinige auto’s. Veel weggegooid geld uit een fonds die daar niet voor bedoeld is. BEVs zijn zeker geen flop. Dat laten de exponentieel groeiende verkoopcijfers elk jaar weer zien.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 2
Hoezo ben ik dan geen gewoon mens. Ben een gewoon persoon en gewoon loonslaaf bij een werkgever. Ik ben niet rijk, ik heb geen erfenis gehad. Heb geen leasebak, want mijn functie is veel te laag voor een lease bak. En rij gewoon vol elektrisch.
Ik ben helemaal niet speciaal tegenover andere mensen met een modaal inkomen.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Ik kan de helft van je verhaal zonder interpunctie niet eens volgen, en toch krijg je plusjes. Van mensen die sowieso amper andermans verhaal lezen...
Ik merk niks van flop met m'n particuliere BEV. Hij rijdt gewoon, en prima ook nog.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 1
Prijs per kilometer betalen voor alle voertuigen dat is het eerlijkst. Leuk rijden goedkope kilometers met de EV van de zaak, maar maakt onze wegen wel overvol en het openbaar vervoer minder interessant. Eventueel zou je er een categorie aan kunnen koppelen voor wat betreft afmeting. Mensen met een kleine baan, minimum loon die enkel met de auto op de plaats kunnen komen tanken wellicht minder liters, maar lopen wel eerder vast als de prijs omhoog gaat. Dus ja wellicht dat de rijkere automobilist meer Euro's voordeel heeft maar niet in zijn percentage inkomen.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 3
Rekening rijden is er al lang. Er zit belasting op brandstof EN op elektriciteit. Dus hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Er zit ook belasting op banden die je koopt. Hoe meer je rijdt hoe vaker je een band moet wisselen. Niks nieuws dus. Wakker worden! Rekening rijden bestaat al heel lang
Chewy
Chewy
  • 4
Met rekeningrijden kun je ook beprijzen op plaats en tijd van weggebruik. Groot verschil in mogelijkheden van sturing.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 2
Dat kan wel wezen (en of dat wenselijk is, is een andere discussie) maar men beweert dat er nu geen sprake is van rekening rijden, en dat weerleg ik. Autorijden wordt op dit moment ook belast naar gebruik. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Nog even over dat "plaats/tijd/weggebruik", als ik besluit om in de spits te gaan en ik kom in de file, dan kost me dat meer tijd en meer benzine, toch? Dan is het in de spits rijden toch ook al duurder voor de forens? Je kunt als regering wel extra gaan belasten maar dit is dan meer een erkenning van een probleem dan een oplossing. Immers, de baas bepaald wanneer ik mmoet komen werken en we kunnen niet allemaal effe verhuizen om naast het werk te wonen, zeker als er 2-verdieners zijn. Ik denk dat met het huidige systeem van rekening rijden, de automobilist al genoeg wordt belast.
Gewijzigd door auteur
Chewy
Chewy
  • 1
Rekeningrijden is toch een andere manier om te beprijzen en als overheid kunnen sturen dan slechts met accijnzen.
Ali As
Ali As
  • 0
Beprijzing naar plaats en tijd gebeurt ook al lang - zonder moeilijke constructies en (nog meer) Big Brother-gedoe. Drukte op wegen, files en druk stadsverkeer zorgen volledig vanzelf voor hoger verbruik en dus hogere (accijns-) kosten per gereden kilometers op plaatsen waar de verkeersdruk(te) hoog is.
Bijkomend voordeel: voor EV-rijders is dat effect veel kleiner dankzij regeneratief remmen en een meer direct evenredig verband tussen snelheid en energieverbruik, dus in feite krijg je ook nog een extra stimulans voor EV's cadeau. Zou juist jou toch aan moeten spreken? ?
Rekeningrijden op de omslachtige manier, via complexe technologie en complexe regelgeving, is niets meer dan een knullig staaltje moeilijk doen als het makkelijk kan ?
L Malvo
L Malvo
  • 2
Hetgeen dat je vraagt is vandaag al van toepassing. Doordat we de accijnsverhoging niet doorzetten, moet het geld ergens anders vandaan komen. Dus uit de overheidsbegroting. Mensen met hogere inkomens betalen meer belasting, dus profiteren per definitie minder aan deze maatregel.
.
Al met al moeten we denk ik stoppen met het altijd maar proberen alles door te nivelleren, dit maakt ons belastingstelsel onnodig complex. "Ja maar als we x goedkoper maken, profiteert y". Het systeem om dat profijt eruit te halen is vaak duurder dan hetgeen dat gewonnen wordt. En dat nog zonder de fraudedetectie/afhandeling etc.
.
Wat ik wil zeggen is, je helpt hiermee meer mensen op korte termijn dan dat er mensen profijt van hebben. Het is niet zo dat dit voor de rijkere Nederlander ineens een meevaller van honderden euro's zal zijn.
Chewy
Chewy
  • 3
De rijkere Nederlander die veel km maakt in een grote onzuinige auto profiteert het meest. De armere Nederlander zonder auto het minst.
b0mmel
b0mmel
  • 7
De rijkere Nederlander die veel km's maakt rijdt veelal al jaren gesubsidieerd elektrisch dus ook dit is weer nepnieuws.
Chewy
Chewy
  • 1
95% van de het wagenpark is nog fossiel. De rijke Nederlander met een grote fossiele auto profiteert hier het meest van. Je kan je afvragen of dat handig is.
Laat mij maar lekker stekkeren
Laat mij maar lekker stekkeren
  • 0
Zou ook raar zijn als dat andersom was.

De rijkste 5% Nederlanders betaalt MINDER belasting dan Jan-met-de-Pet. Dat heet belastingontwijking en daarvoor is Nederland een heel gaaf land.
Laat mij maar lekker stekkeren
Laat mij maar lekker stekkeren
  • 0
De rijke NL-er betaalt ook meer belasting.

Weet je wat het tarief van de hoogste belastingschijf is? En de laagste?
De rijke Nederlander betaalt nauwelijks meer belasting dan de arme Nederlander. Een arme Nederlander kan zich overigens ook geen auto permitteren.
HenkGon
HenkGon
  • 1
Ik denk dat de armere Nederlander met auto hier procentueel gezien het meeste voordeel bij heeft. Het zou mij persoonlijk weinig uitmaken of een liter nu 2 of 2,50 zou kosten. Voor mensen die het wat minder hebben zal heel veel uit maken.
Blub67
Blub67
  • 1
De armere automobilist wordt veroordeeld tot het overvolle openbaar vervoer of op de fiets.
MLB Evo
MLB Evo
  • 2
Ik eis compensatie.
Ik rij EV en profiteer dus niet van het uitblijven van de accijnsverhoging en ervaar dat als rechtsongelijkheid!
Mag ik voorstellen: elke maand 100 euro op mijn rekening? ?
was Grami
was Grami
  • 7
Prima maar klaag dan niet dat je dan ook direct maandelijks € 150 ,- aan MRB gaat betalen ....
Banshee001
Banshee001
  • 0
Ik zie anders ook mensen uit de lagere sociale klasse met dikke Mercedesen, BMW 5 series, Audi A6/A8, Porsches en noem maar op.
Of verkopen ze die weer na de trouwerij?
Ajeede
Ajeede
  • 7
Fantastisch subsidie op ICE, hoera dat zullen heel veel mensen prettig vinden en toejuichen en goed voor de economische draagkracht voor veel mensen die niet een EV kunnen aanschaffen. Prima!!
EV rules
EV rules
  • 2
Gewoon wegenbelasting afschaffen en in de prijs meenemen. Kosten verdienen we wel terug door iedereen die nu gratis rondrijden op buitenlandse kentekens mee te laten betalen aan gebruik van de wegen. Betalen voor gebruik.
Chewy
Chewy
  • 4
Met rekeningrijden kun je ook beprijzen op plaats en tijdstip. Met accijnzen en energiebelasting niet.
K Knevel
K Knevel
  • 8
Veel verhalen. Maar betaalbaarheid van vervoer is toch belangrijk. Niet iedereen kan altijd maar met het openbaar vervoer. De auto blijft belangrijk. En moet betaalbaar blijven.
Quadrifoglio Verde
Quadrifoglio Verde
  • 5
Mee eens. Onze samenleving is helemaal ingericht op het gebruik van de auto, het zal daarom toch betaalbaar moeten blijven.
louisz
louisz
  • 2
Onze samenleving is helemaal ingericht op het gebruik van de auto

Misschien dat jij jouw leven hebt ingericht om autogebruik, maar jij bent niet de maatschappij. In de maatschappij kan je prima zonder auto meedoen (ik heb zelf ook 15 jaar van mijn werkzame leven zonder gedaan, zonder enig probleem), alleen moet je je er (net als bij de andere keuze, dus die van wel een auto) op aanpassen, bijvoorbeeld bij het kiezen van je woonplaats.
Gewijzigd door auteur
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
Ben het niet met je oneens LOUISZ wij hebben tweede auto deur uit gedaan , doen 95% van ritten op ebike en verder TANKEN WE IN BELGIE.. soms Duitsland. Roverheid begrijpt t niet zo hier..
De Vries
De Vries
  • 7
@Louisz, grapjas. Ik probeer hier in Twente een afspraak voor een coronaprik (boost) te maken. Kan wel.... 35 km verderop. Dat is die mooie "maatschappij" van jou. Toch wel erg blij dat ik een auto voor de deur heb staan.
louisz
louisz
  • 0
Ik zeg niet dat altijd alles makkelijk te doen is zonder auto. En al helemaal niet dat je makkelijk op elk moment kan switchen van een leven met naar een leven zonder auto (de stroman die sommige anderen hier aanvallen).
Jij hebt kennelijk ooit gekozen voor een leven ingericht op een auto, en ja, dan is de switch niet altijd even eenvoudig.
En trouwens, die coronaprik, die kan je vaak ook veel dichterbij halen. Gewoon even bellen en om een afspraak op de dichtsbijzijnde priklocatie vragen. Geen idee waarom de eerst voorgestelde locatie vaak zover weg is (ik heb dit vaker gehoord).
Alle waar is naar zijn geld
Alle waar is naar zijn geld
  • 4
In de maatschappij kan je prima zonder auto meedoen (ik heb zelf ook 15 jaar van mijn werkzame leven zonder gedaan, zonder enig probleem), alleen moet je je er (net als bij de andere keuze, dus die van wel een auto) op aanpassen, bijvoorbeeld bij het kiezen van je woonplaats.

De maatschappij is ook wel wat diverser dan jouw persoonlijke situatie... Voorbeelden? ZZP'ers met opdrachtgevers op wisselende locaties, mensen met werktijden buiten de OV tijden of wisselende diensten, partners waarvan er één om de hoek werkt en één verder weg, ouders met kinderen die om heel gegronde redenen op een specifieke plek moeten wonen.
Maar blij voor je dat jij wel die luxe had.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Hij gaat uit van zijn eigen situatie, prima, maar dat doet geen recht aan hoe het voor de meeste anderen is.
Daarbij zit er ook wel rek in het begrip 'zonder auto kunnen'. Ik kan met de fiets naar mijn werk en doe dat ook meestal. Maar zonder auto wordt familiebezoek, vakantie, hobby, etc wel heel lastig. Ik rijd nu zo'n 15k per jaar waarvan 90% privé.
Gewijzigd door auteur
louisz
louisz
  • 0
Je noemt allemaal zaken die keuzes zijn: ZZP'er zijn of niet, waar je werkt, wat voor werk je doet, of je ver van je ouders of kinderen vandaan gaat wonen (als zij ver van jou vandaan gaan wonen, kunnen ze natuurlijk niet klagen als je minder vaak langs kan komen), wie je partner is, of je gaat samenwonen, etc. Niemand anders dan jijzelf heeft dat voor jou gekozen.
Het is wat makkelijk om te stellen 'het kan niet in mijn situatie', terwijl die situatie een gevolg is van jouw keuzes. En ja, van eenmaal (destijds vast met een goede reden) gemaakte keuzes kan je nog lang de gevolgen ondervinden, en dat kan lastig zijn als de situatie daarna verandert en aanpassing wordt gevraagd. Maar aanpassing hoort bij het leven.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 2
zitten daar toch nog mensen met gezond verstand..Goh! t verschil met België (> 1,65) en Duitsland ( (> 1,70) was anders zo bizar geworden dat dan behalve de pompen ook alle supermarkten en slijters aan Neerland's zijde hun deuren hadden moeten sluiten..
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Geldt alleen voor benzine. Diesel is hier 25 cent goedkoper dan in België. Die komen hier tanken.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 2
"maar het zorgt wel voor een greep van €1,2 miljard uit het Nationaal Groeifonds." Ja kom op zeg, dan moet er maar op een andere manier begroot worden. Dat moeten huishoudens ook als er ergens inkomsten weg valt. Als ze nou eens stoppen met al die EV subsidies, dan komen die prijzen ook naar beneden.
Chewy
Chewy
  • 4
Ik zou eerder slim geleidelijk stoppen met de vele fossiele subsidies, fossiele belastingkortingen en fossiele douceurtjes.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 9
Fossiel is meer dan brandstof voor de auto. Fossiel zit overal. Wie tref je daar het meest mee als alles waar plastic in zit, duurder wordt? Effe nadenken....als fossiel "weg valt", dan hebben we echt een giga probleem. Die EV prijzen moeten naar beneden en dat gaat echt wel gebeuren als die subsidie wordt afgebouwd. bovendien zit ook niet iedereen te wachten op een 200 pk EV. Het wordt dus hoog tijd dat er veel meer C segmenters komen die een normaal vermogen hebben voor een betaalbare prijs. Ik word een beetje moe van al die nieuwe berichten over 1000 pk dit en 2200 kg dat...
Gewijzigd door auteur
Chewy
Chewy
  • 0
Ik heb het natuurlijk over fossiel verbranden. Daar moeten we uiteindelijk van af. Plastic en kunstof verbrandt je niet in het dagelijks gebruik. Maak plastic biobased.
Swifter
Swifter
  • 1
Ben het in grote lijnen wel met je eens, maar wat is een normaal vermogen voor een over het algemeen zwaardere EV? Denk dat je juist wel minimaal 200 pk nodig hebt om fatsoenlijk vooruit te kunnen komen, maar 1000 pk of meer is idd wel het andere uiterste ?
Gewijzigd door auteur
Laat mij maar lekker stekkeren
Laat mij maar lekker stekkeren
  • 0
Ben het in grote lijnen wel met je eens, maar wat is een normaal vermogen voor een over het algemeen zwaardere EV? Denk dat je juist wel minimaal 200 pk nodig hebt om fatsoenlijk vooruit te kunnen komen, maar 1000 pk of meer is idd wel het andere uiterste ?

Kijk naar het energieverbruik: een grote BEV verbruikt zo'n 20 tot 25 kWh per 100 kilometer.
1 liter benzine heeft een energie-inhoud van 10 kWh. Hoeveel gebruikt een gemiddelde benzine-auto?
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 1
Huh?? Ex tax doet een litertje in Rotterdam ongeveer / hoogstens een euro. T gaat om Minder van meer hè.. https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/brandstofprijzen .. dus van “ subsidies “ is totaal nul sprake de Roverheid tikt vele, vele miljarden accijns plus btw binnen geachte wereldverbeteraar..
Chewy
Chewy
  • 1
Belastingkortingen en subsidies worden hier in discussies vaak door elkaar gebruikt. Belastingkortingen op BEVs worden vaak subsidies genoemd door de fossiele aanhang.
cassiopeia
cassiopeia
  • 2
Dan worden je fruit en groenten stukken duurder, wordt het Westland in flinke mate werkeloos en wordt onze export, waar het land flink aan verdient, zwaar getroffen. Simplistische oneliner, derhalve.
Chewy
Chewy
  • 1
Afbouwen fossiele subsidies en belastingkortingen is inderdaad ingewikkeld. Maar wel gewenst en logisch. Ook het Westland is aan het verduurzamen.
.
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resultaten/topsectoren/kennis-en-innovatieagenda-2020-2023/missie-b-klimaatneutrale-landbouw-en-voedselproductie/klimaatenveloppe/klimaatneutrale-kassen.htm
was Grami
was Grami
  • 2
Stop met alle subsidies , alle belastingkortingen en alle EV douceurtjes...betaal het lekker zelf !
was Grami
was Grami
  • 1
Weet je hoeveel stroom voor de EV's...ja ook voor mijn PHEV wordt opgewekt met fossiele bronnen ??
Bover
Bover
  • 2
Naar mijn mening mogen de vaste !! lasten MRB significant naar beneden in Nederland, dat is dus de MRB. Daarnaast de brandstof accijns iets omhoog. Daarnaast tax voor buitenlands zwaar verkeer( maut/tol dus) .
Hier in France betaal ik voor de XC70 geen wegenbelasting a la €2200- zoals in NL.
De MRB zit hier verdisconteerd in de prijs aan de pomp en lijkt me eerlijker. Dat alles onder de noemer "de verbruiker betaalt" . Ik rij 27.000 per jaar.
Gewijzigd door auteur
b0mmel
b0mmel
  • 0
De MRB zit verdisconteerd in de prijs aan de pompt die desalniettemin lager is dan de prijs aan de pomp ici...
yrref
yrref
  • 0
En word het dan in 2025 wel ingevoerd? Het is dan gewoon een jaar uitstel!
10001
10001
  • 2
Mooi toch. Wel minder voor de inkomsten voor de schatkist maar dat dat nodig is schijnt een deel van de bevolking niet te begrijpen.
Chewy
Chewy
  • 1
Prima, die voor fossiele auto’s dan op 200% zetten. Met terugwerkende kracht.
Alle waar is naar zijn geld
Alle waar is naar zijn geld
  • 4
Goed dat de kamer lijkt in te zien dat mobiliteit niet oneindig duurder kan worden gemaakt zonder dat dit ingrijpende gevolgen heeft. OV is lang niet voor iedereen te doen vanwege locatie en ook de prijs.
Ik pak naar mijn huidige opdrachtgever af en toe de trein omdat dit gezien de locatie wel eens handig is. 2e klas op en neer met OV is doodleuk €50 voor een afstand van 100km . En wil je zeker zijn van een zitplaats (vind ik wel een pré) dan kun je 2 tientjes extra betalen voor 1e klas en dan reis je dus voor €70 per dag naar je werk.
Voor mensen die nu ternauwernood de brandstof kunnen betalen lijkt me dit niet echt een fantastisch alternatief... En natuurlijk realiseer ik me dat niet iedereen 100km reist, maar OV is helaas voor veel mensen op geen enkele manier een alternatief
GTAm
GTAm
  • 0
Terechte opmerking van jou maar voor het verschil in kostprijs (actuele waarde) tussen jouw en zijn 2 auto's in jullie respectievelijke profielen kan je dan ook weer heel veel extra kilometertjes voor kopen.
Hoewel ik vermoed dat het bij jou om een lease-EV gaat en bij "en dan nog even dit" om zelf aangekochte wagens...
Blub67
Blub67
  • 0
De autokosten bestaan niet enkel uit brandstofkosten. Een kilometerprijs van 50 ct/km is niet onrealistisch.
MLB Evo
MLB Evo
  • 2
Ik ben absoluut geen voorstander van het verbranden van olieproducten, maar ben oprecht blij voor iedereen die ervan afhankelijk is en niet zo'n dikke portemonnee heeft.
Pieter 7358491
Pieter 7358491
  • 1
Heel goed dat de accijns op autobrandstof omlaag gaat! Nu nog een flinke accijns op kerosine en stookolie voor vrachtschepen en dan gaat het eindelijk de goede kant op..
Wanneer komt de Toyota mini land cruiser uit (ice hybride)?? ?
Ronmodaal
Ronmodaal
  • 1
Het wordt tijd dat de overheid zelf eens gaat bezuinigen dan kan dat geld in het groeifonds. Waarom moet de gewone man dat betalen?
Banshee001
Banshee001
  • 0
Minder hoog vind ik toch heel anders klinken dan 'laag'. Want laag is het niet.
De overheid moet gewoon veel minder geld uitgeven aan allerhande flauwekul.