Lada Iskra: de eerste nieuwe Lada in jaren
Toch nog gedeeltelijk op Renault-basis
Maak kennis met de eerste nieuwe Lada in jaren. Dit is de Lada Iskra, een nieuw model dat vooralsnog alleen als vierdeurs sedan aan de wereld is getoond, maar dat later in elk geval ook als stationwagon komt.
In februari kon AutoWeek je de eerste beelden van de Lada Iskra laten zien. Toen doken we patentplaten op van de stationwagonversie van de Iskra, een auto die waarschijnlijk Iskra SW gaat heten. Lada heeft nu zelf het doek getrokken van de Iskra, maar vooralsnog enkel van de sedanversie.
Deze Lada Iskra SW volgt later.
De Lada Iskra wordt uiteindelijk een complete modelfamilie, die op termijn de inmiddels op leeftijd geraakte Granta-modellen mogelijk gaat vervangen, al spreekt Lada vooralsnog zelf van een model dat tussen de Granta en de Vesta in komt te staan. De Lada Granta-familie draait in de basis al mee sinds 2011 en werd in 2018 uitgebreid met de hatchback- en stationwagonversies van de Kalina. De Iskra Sedan die Lada nu heeft gepresenteerd, lijkt wat design betreft naadloos aan te sluiten bij de hoger gepositioneerde Vesta, maar is een maatje kleiner.
Wat er zich onder de koets van de Iskra afspeelt? Iets bijzonders. De Lada Iskra is namelijk gebouwd op het CMF-B-LS-platform, een Renault-basis die je in Nederland vast en zeker kent van de Dacia Sandero, Jogger en de nieuwe Duster. Hoe dat mogelijk is? Dat is nog even de vraag, omdat Renault alle banden met Lada heeft verbroken. Volgens Lada zelf heeft het in elk geval alles wat te maken heeft met de elektronica gelokaliseerd, zodat het niet afhankelijk is van internationale partners. De ontwikkeling van de Iskra was al gestart voordat Renault elke relatie met Avtovaz verbrak.
De Lada Iskra gaat begin 2025 in productie en komt beschikbaar met een 90 pk sterke 1.6-motor met handgeschakelde vijfbak, maar ook met een 106 pk krachtige 1.6 die met een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen én met een automaat zal worden geleverd. Die motoren zijn beduidend minder nieuw dan de rest van de auto. De 90 pk sterke variant – een ouderwetse achtklepper – was namelijk ook al in de Granta leverbaar. De 106 pk sterke variant ligt al jaren in de Vesta. Naast deze Iskra Sedan en de eerder al door AutoWeek getoonde Iskra SW komt er ook een cross-versie, al is dat mogelijk een Iskra Sedan of SW met slechts wat uiterlijke opsmuk.