Kwetsbaar verkeer liep meer gevaar in rustige perioden

Rustiger op de weg, toch gevaarlijk

Telefoonfietsers

Er was vorig jaar minder verkeer dan normaal en er waren ook minder doden en gewonden door verkeersongevallen te betreuren. Naar verhouding is de situatie voor kwetsbare verkeersdeelnemers echter juist slechter geworden.

Hoewel het aantal verkeersongevallen vorig jaar van het begin van de eerste lockdown tot het einde van het jaar met 23 procent daalde, nam het aantal gewonden met slechts 11,2 procent af en het aantal verkeersdoden met 10,1 procent. Bepaald geen evenredige afname. Volgens verkeerskundig ict-bureau Via heeft dat ermee te maken dat kwetsbare verkeersdeelnemers niet zo zeer profiteerden van de afname van gemotoriseerd verkeer. Dat meldt het AD. Voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers liepen juist een hoger risico op een ongeval.

Volgens Via houdt dat verband met het veranderde verkeersaanbod. Er waren vorig jaar relatief veel kwetsbare verkeersdeelnemers, terwijl automobilisten juist harder zijn gaan rijden omdat die juist met minder dan gewoonlijk onderweg waren. Zo'n 40 procent van de automobilisten reed tijdens de eerste lockdown te hard. In de zomer, toen het tijdelijk weer wat drukker was op de weg, daalde het aantal hardrijders direct enigszins, naar 37 procent. Ook werd de maximumsnelheid toen volgens Via gemiddeld weer minder ver overschreden, maar tegelijkertijd was er toen juist wel een opvallend groot aantal fietsers op de weg en dat had ook weer zijn weerslag op de ongevallencijfers.

De politie stelt tegenover het AD dat er bij een blijvend rustiger verkeersaanbod (qua gemotoriseerd verkeer dan) meer werk moet worden gemaakt van het scheiden van kwetsbare verkeersdeelnemers van gemotoriseerd verkeer. "Denk aan de aanleg van meer fietspaden, bredere trottoirs. Meer gebieden waar de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is, helpt ook”, aldus de hoogste verkeerspolitieman, Paul Broer.

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.