Kom maar door met die Cybercab: Autonoom rijden kan vanaf 2027 in Nederland

Althans dat is het plan

Tesla Robotaxi

In de Actieagenda Auto van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat valt meer te ontdekken dan alleen waar je straks overdag 130 km/h kunt rijden. Zo zien we dat er wordt gewerkt aan wetgeving voor zelfrijdende auto’s, dus misschien kunnen we hier straks toch wat met die Tesla Cybercab.

Rondom de zelfrijdende of autonome auto zijn er allerlei vragen, vooral als het om veiligheid en verantwoordelijkheid gaat. Wie is er immers schuldig als een zelfrijdende auto betrokken is bij een aanrijding, en hoe zorgen we ervoor dat zo’n auto alle verkeerssituaties snel en goed kan doorgronden? Dat soort vragen zorgt ervoor dat je op veruit de meeste plekken, waaronder heel Nederland, als bestuurder toezicht moet houden op de rijkunsten van je auto. Zelfs de meest geavanceerde rijsystemen mogen dus alleen tot inzet komen onder het actieve toezicht van een menselijke bestuurder. Uitzonderingen daarop zijn er wel, zoals in de VS en ook in Duitsland, maar dan gaat het vaak om afgebakende trajecten en specifieke autobouwers die daarvoor een ontheffing hebben gekregen.

Nederland wil niet achterblijven, lezen we in de Actieagenda Auto. Daarin worden de autoplannen voor de komende jaren uit de doeken gedaan, en ook autonomie komt aan bod. Het overheidsdocument zegt het letterlijk zo:

Met het oog op de kansen voor verkeersveiligheid, doorstroom, verduurzaming en andere maatschappelijke toepassingen heeft Nederland in 2016 – als voorzitter van de Europese Raad – met de Declaration of Amsterdam het initiatief genomen om EU-regelgeving rond geautomatiseerde voertuigen te harmoniseren. Ook was Nederland de eerste EU-lidstaat die nationale regelgeving had om experimenten uit te voeren op de weg met geautomatiseerde voertuigen zonder menselijke bestuurder aan boord. Op dit moment worden beleidsmatige en juridische kaders ingericht voor het testen met geautomatiseerd vervoer op de openbare weg. Dit heeft als doel om geautomatiseerd vervoer toe te laten en slim in te passen in het mobiliteitssysteem.

Het wordt zelfs al wat concreter: een geautomatiseerd inschakelbaar rijsysteem zou in Nederland al in 2027 legaal in de verkoop moeten zijn. Dat komt goed uit, want ergens rond die tijd wil Tesla ook de productieversie van zijn autonome Cybercab lanceren. Zou het dan toch gaan gebeuren?

Lezersreacties (116)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.