Kolossale elektrische MPV van moederbedrijf Volvo: klaar voor Europa?

Ruimtevuller

LEVC L380
LEVC L380 patentLEVC L380 patentLEVC L380 patentLEVC L380 patentLEVC L380 patentLEVC L380 patent

De Europese automarkt is binnenkort mogelijk een lel van een elektrische MPV rijker. We hebben het over de LEVC L380: een ruimtereus van een al bekende fabrikant!

Volvo's Chinese moederbedrijf Geely heeft een enorm merkenportfolio. Naast Volvo, Lynk & Co, Zeekr en Lotus heeft het ook hier onbekende merken als Geometry en Radar onder z'n vleugels. Ook Londen Electric Vehicle Company (LEVC) maakt deel uit van Geely's merkenbestand. LEVC ken je vast wel van de ook in Nederland geleverde TX: de moderne interpretatie van de Londense taxi's van weleer. LEVC wil zich omvormen tot een elektrisch volumemerk en eind vorig jaar slingerde het de eerste foto's van een gigantische elektrische MPV de wereld in. Die aanvankelijk Xspace maar inmiddels L380 geheten ruimtereus komt eerst in China op de markt, maar krijgt waarschijnlijk ook Europees asfalt onder z'n elektrisch aangedreven wielen.

De LEVC L380 werd aanvankelijk Xspace genoemd.

LEVC gaf zelf al aan dat de L380 dit jaar in China op de markt komt en dat hij later ook naar 'andere internationale markten' komt. AutoWeek heeft aanwijzingen dat de LEVC L380 ook in Europa geleverd gaat worden. Uit de database van het Europese patentbureau heeft AutoWeek namelijk een uitgebreide set op 15 mei gepubliceerde en dus kakelverse patenttekeningen van het model opgedoken. Van de afbeeldingen zelf worden we overigens weinig wijzer, het uiterlijk van de L380 was namelijk al bekend.

De LEVC L380 is een 5,32 meter lange, elektrische MPV die zes- en achtzitsconfiguraties heeft. De ruimtereus heeft een wielbasis van 3,19 meter, legt zo'n 2.800 kilo in de schaal en komt er met een 73 kWh LFP-accu én met 102 kWh en 120 kWh grote NMC-accu's. Het elektrisch bereik van de grootste variant moet zo'n 600 kilometer bedragen. Opvallend voor een elektrisch model van een merk van Geely is dat de L380 niet op een platform komt te staan dat je al van een of meerdere modellen van de Geely-merken kent. In tegenstelling tot elektrische MPV's als de Volvo EM90 en de Zeekr 009 staat hij namelijk niet op het SEA1-platform, maar op LEVC's eigen nieuwe 'Space Oriented Architecture'-basis, een stukje modulaire hardware met de in Nederland ietwat ongelukkige afkorting SOA.

Zie jij in Nederland wel ruimte voor een elektrische kolos als deze? Waarom wel, of waarom juist niet?

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.