Fabrikant van 'Londense taxi' wordt elektrisch volumemerk

LEVC gaat voor groots

LEVC TX Nederland

LEVC is bepaald geen vreemde in autoland, al moet je mogelijk even nadenken waar je het precies van kent. LEVC is de fabrikant van de jongste interpretatie van de iconische Londense taxi's. Het merk wil echter veel meer worden dan dat. LEVC moet namelijk een elektrisch volumemerk worden.

Londen Electric Vehicle Company (LEVC) is een van de vele merken in de portefeuille van de Chinese kolos Geely. In 2017 presenteerde het de TX, een moderne incarnatie van bekende Londense taxi's van weleer. De LEVC TX heeft echter dieselmotor zoals zijn directe voorganger, maar een plug-in hybride aandrijflijn met een bepaald niet bescheiden accupakket van 31 kWh. Daaruit perst de LEVC TX een elektrische actieradius van 103 kilometer. In de toekomst gaat LEVC zich toeleggen op auto's die een stuk verder komen. Sterker nog, LEVC moet een merk worden dat enkel elektrische personenauto's en bedrijfswagens bouwt.

Dat schrijft Reuters op basis van hooggeplaatste personen het management van LEVC. Moederbedrijf Geely zou een enorme zak geld klaar hebben liggen waarvan het de inhoud op termijn linea recta in de kas van LEVC pompt. LEVC moet een volumemerk worden. Je zou denken dat LEVC uit het enorme portfolio van Geely genoeg kennis, kunde en samenwerkingen kan vissen. Geely heeft immers merken als Volvo, Polestar, Lynk & Co en zelfs namen als Lotus, Geometry, Horizon en bedrijfswagenfabrikant Farizon in zijn portefeuille. Volgens LEVC-topman Alex Nan blijft Geely investeren in LEVC 'omdat het een uniek project is', maar zoekt LEVC ook samenwerkingen met andere fabrikanten om nieuwe technologie te ontwikkelen. Uiteraard klopt het ook bij andere merken van Geely aan, zo zegt Nan tegen Reuters. Hoeveel geld Geely straks in LEVC steekt, is nog niet bekend.

LEVC TX in actie.

LEVC zou oren hebben naar een breed portfolio met daarin elektrische personenauto's én bedrijfswagens die stuk voor stuk gebruik maken van één modulaire EV-basis. In theorie zou dat snel werkelijkheid kunnen worden. "Er is niets dat we niet in korte tijd voor elkaar kunnen krijgen als het zou moeten, maar het is een kwestie van timing." Volgens de topman zou LEVC in theorie binnen vijf jaar een uitgebreid portfolio met elektrische auto's kunnen hebben.

LEVC produceert en verkoopt zoals gezegd de TX, maar heeft op basis daarvan ook een bestelauto in zijn portfolio: de LEVC VN5. De LEVC TX is in Nederland te bestellen en heeft een vanafprijs van €76.437. De LEVC VN5 kost hier minimaal €81.955 (€54.340 exclusief btw en bpm).

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.