Koester het Europese auto erfgoed! Koop een van deze klassiekers van een vergeten merk
Autobianchi, Goggomobil of Simca
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Twee weken geleden portretteerden we drie klassiekers van verdwenen Britse merken. Dat smaakte naar meer, zodat we ditmaal een trio-van-toen uit Duitsland, Frankrijk en Italië tonen. Nu nog grote autolanden, maar zal dat zo blijven met de stevige concurrentie uit Azië? Ook nu gaan we voor merken die verdwenen zijn - zowel uit de verkooplijsten als (grotendeels) uit het straatbeeld. En wellicht: uit het collectieve geheugen. Want wie kent Goggomobil nog? Simca zal menigeen zich nog wel herinneren, Autobianchi waarschijnlijk ook wel. Net als twee weken terug hebben we een streefbedrag van 10 mille, maar je weet: Duitse auto’s zijn vaak net wat duurder …
Autobianchi Bianchina Panoramica - 1964 - 20.146 kilometer - €6.950
Een modelnaam die bijna langer is dan het autootje zelf? Dat moet een Autobianchi Bianchina Panoramica zijn! Het Italiaanse Autobianchi werd in 1955 opgericht als joint-venture van Fiat, Bianchi en Pirelli. Enerzijds diende het merk als ‘proeftuin’ voor Fiat-modellen (Primula - 128, A112 - 127), anderzijds bouwde het carrosserieën op bestaande Fiat-bases. In 1967 werd Autobianchi geheel door Fiat ingelijfd om in 1992 met autoproductie te stoppen, waarna het merk in ’96 ophield te bestaan. A112-opvolger Y10 (voorloper van de Ypsilon) had inmiddels een Lancia-badge gekregen. Terug naar de Autobianchi Bianchina. Deze was gebaseerd op de Fiat 500 en verscheen in diverse gedaantes. Het getoonde model is afgeleid van bestellertje Giardiniera die als bijzonderheid een ‘platte’ motor had die zo goed als onder de wagenbodem werd geplaatst, met als gevolg een bagageruimte plus een frunk!
Ondanks de minimale afmetingen is er zodoende plek voor vier. Niet alleen moeten zij weliswaar niet al te groot zijn, haast moet men evenmin hebben. Met 18 pk uit de luchtgekoelde tweecilinder tikt het wagentje net geen 100 km/h aan, maar dat moet je ook helemaal niet willen. Onze ervaring: 60 km/h op buitenweggetjes, vouwdakje open en genieten maar. Dat doe je in een ambiance die net wat luxer is dan z’n Fiat-equivalent - denk aan een dashboard met benzinemeter (enkel de 500L had die).
De Panoramica was tussen 1960 en 1971 leverbaar, dit rode exemplaar komt uit 1964 toen Autobianchi nog semi-zelfstandig was. De AL-85-68 staat bij een Fiat-dealer, maar jammer is dat in de advertentie niets over deze bijzondere occasion wordt vermeld. Zo weten wij niet of de auto origineel is of gerestaureerd. Foto’s laten een erg fraai en strak uiterlijk én binnenste zien. Mochten die foto’s de waarheid vertellen, dan is de vraagprijs, gezien z’n zeldzaamheid, beslist scherp te noemen. Wie geeft dit kleintje onderdak?

Signalement
Merk Autobianchi
Type Bianchi Panoramica
Bouwjaar juni 1964
Kilometerstand 20.146
Vraagprijs €6.950
Waar te koop? Fiat-dealer Automobielbedrijf Aarsman, Zevenbergen
Technische gegevens
Motor 2-cil. in lijn, 499,5 cc
Max. vermogen 13 kW/18 pk bij 4.600 tpm
Max. koppel 31 Nm bij 3.000 tpm
Leeggewicht 585 kilo
Bagageruimte n.b.
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik ca. 1 op 17,5
0-100 km/h n.v.t.
Topsnelheid 95 km/h
Simca Ariane Super Luxe - 1962 - 32.265 kilometer - €8.950
De Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile, kortweg Simca, werd in 1934 in het Franse Nanterre opgericht en bracht aanvankelijk in licentie gebouwde modellen uit. Zo was de Simca Cinq niet anders dan de Fiat Topolino, dit om invoerrechten te omzeilen. Vanaf de jaren 50 bouwde men eigen auto’s, waarvan met name 1000 en 1100 de bekendste zijn - ook vanwege hun roestgevoeligheid. De Aronde zal ook wel bij menigeen een lichtje doen branden, maar de grotere Ariane?
Deze vierwieler is zijn leven dan ook begonnen als... een Ford. De Franse vestiging van Ford in Poissy bouwde vanaf 1948 de Vedette, een Amerikaans uitziende flinke auto met de fameuze flathead-V8 onder de motorkap. In 1954 had Ford die auto stevig gemoderniseerd, maar vanwege de vele stakingen hielden de Amerikanen het voor gezien in Frankrijk. Ze verkochten de fabriek in Poiossy aan Simca. En de nieuwe Vedette ging mee. Simca bouwde de nieuwe auto onder de naam Versailles met de V8 motor, maar kwam in 1957 met een goedkoper model met een viercilinder: de Ariane. Dat is de auto die we hier zien. Gezien de bescheiden motor is dit geen auto voor snelheidsduivels, maar in tegenstelling tot de Bianchina is de Simca Ariane een forse reiswagen met volop ruimte voor vier of vijf personen plus al hun bagage. Met volle bepakking blijft er dan weinig motorreserve over. De Super Luxe-variant heeft ten opzichte van de standaardversie meer chroom aan boord evenals zaken als een make-upspiegel en een ruitensproeier.
Vanwege z’n betrouwbaarheid en degelijkheid werd de Ariane regelmatig als (Franse) taxi ingezet en ook werd-ie veelvuldig gebruikt als lijdend voorwerp bij stock-car-races en bij autostunts. Veel zijn er daarom niet overgebleven, zodat anonimiteit dreigt. Voor koopjesjagers ligt daar een buitenkansje: deze 63 jaar oude, relatief zeldzame Ariane is body-off gerestaureerd (binnenin zijn nog enkele puntjes op de i te zetten) en kost toch nog geen 9 mille! Wel moet deze ex-Belg officieel nog worden ingevoerd, dus er komt nog wat bij. Wie houdt (deze) Simca levend? Immers, in 1970 werd Simca door Chrysler ingelijfd. Vervolgens werd Peugeot in 1978 eigenaar en doopte het om tot Talbot totdat ook dat merk ter ziele ging.
Signalement
Merk Simca
Type Ariane Super Luxe
Bouwjaar maart 1962
Kilometerstand 32.265
Vraagprijs €8.950
Waar te koop? M.I.C. Exclusive, Heinkenszand
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.290 cc
Max. vermogen 36 kW/48 pk bij 4.800 tpm
Max. koppel 88 Nm bij 2.700 tpm
Leeggewicht 1.100 kilo
Bagageruimte n.b.
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik n.b.
0-100 km/h 32,1 s
Topsnelheid 120 km/h
Goggomobil T400 - 1964 - 1.996 kilometer - €14.950
Duitsland heeft een interessante geschiedenis als het gaat om verdwenen automerken. Sommigen gingen kopje onder als gevolg van het Wirtschafswunder en consumenten daardoor meer te besteden hadden (Heinkel, Messerschmitt), anderen gingen op in een groter concern (DKW ging naar Audi, NSU naar Volkswagen), weer anderen verloren bestaansrecht na de eenwording (Trabant, Wartburg), terwijl bijvoorbeeld Borgward bewust kapot werd gemaakt (door de concurrentie?). Goggomobil past in het rijtje Heinkel en Messerschmitt: dwergauto’s waarvoor veelal een motorrijbewijs voldoende was. Hans Glas GmbH bouwde tussen 1955 en 1969 in zijn fabriek in Dingolfing sedan T, coupé TS en bestelwagen TL met verschillende krachtbronnen van 245 cc, 293 cc en 392 cc.
Afgebeeld model is de sedan met een 0,4-liter tweetakt tweecilindermotor, goed voor 18 pk. Aandacht vraagt het schakelmechanisme, want de vierbak kent een gedraaid H-patroon: linksboven de 1 met rechts daarvan de 2, linksonder de 3 met rechts ernaast de 4. Het kostte ons een kleine gewenningsperiode toen we eens met een ‘Goggo’ op pad gingen. De aangeboden Goggomobil T400 is met z’n roldak en zonneklep een zonnige verschijning, iets waar ook de fraaie combinatie van witte lak en rood interieur aan bijdraagt. Op het motorkapje (de motor is achterin geplaatst) huist een kofferrekje, mocht de ruimte onder de voorklep onvoldoende zijn. Maar ook hier geldt: kalmpjes aan, zowel qua belading als qua tempo. Er is een actieve Nederlandse Dwergautoclub, dus onderdelen scoren hoeft niet al te moeilijk zijn (en er zijn ruim 214.000 sedannetjes geproduceerd). Maar misschien is dat niet nodig: de foto’s laten een puntgaaf exemplaar zien. Gerestaureerd? Ook nu zwijgt de aanbieder. En Goggomobil? Toen het dwergauto-tijdperk op z’n einde liep, schakelde Glas over op ‘normale’ personenauto’s die zijn naam droegen. Aanvankelijk leden ze onder nogal wat kinderziektes, maar technisch waren ze interessant. Hij overspeelde zijn hand met de kostbare V8, waarna BMW Glas in ’66 overnam - plus de fabriek in Dingolfing.
Signalement
Merk Goggomobil
Type T400
Bouwjaar juni 1964
Kilometerstand 1.996
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Automobielhuys Misker, Nieuw-Amsterdam
Technische gegevens
Motor 2-cil. in lijn, 392 cc
Max. vermogen 13 kW/18 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 32 Nm bij 3.900 tpm
Leeggewicht 415 kilo
Bagageruimte n.b.
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik ca. 1 op 15,4 (mengsmering)
0-100 km/h n.v.t.
Topsnelheid 95 km/h
Welk verdwenen merk zie jij graag op de weg terug?
Met een Autobianchi, een Simca en een Goggomobil hebben we drie verdwenen merken uit respectievelijk Italië, Frankrijk en Duitsland weer (even) tot leven gewekt. Met een Fiat 500 Giardiniera-afgeleide, een forse reiswagen en een dwergauto bovendien drie verschillende concepten. Waarmee zou jij een tijdreis willen maken?
Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto - of natuurlijk een klassieker! Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands) of voor klassiekers: het Leuke en/of zeldzame old-/youngtimers of klassiekers te koop topic.