Koenigsegg One:1 - Het verhaal
Vrijdag werd al bekend dat Koenigsegg met de One:1 een nieuwe dimensie toevoegt aan het begrip 'hypercar'. Het merk heeft het dan ook liever over een 'megacar' en komt met meer informatie en foto's van de auto, die maar liefst 1.360 pk op de been brengt.
Het 'megacar' komt niet uit de lucht vallen: 1.360 pk komt overeen met 1 megawatt. De naam van de auto geeft al weg dat elke pk slechts 1 kilogram hoeft te verplaatsen. Al dat vermogen wordt op de been gebracht door een 5,0-liter V8 met dubbele turbo. Ten opzichte van de Agera R, waarop de One:1 is gebaseerd, is de boring van het blok iets toegenomen, maar ook de turbodruk wordt nog verder opgeschroefd en staat nu op 1,8 in plaats van 1,4 bar. Zowel bepaalde turbo-onderdelen als het eindstuk van de uitlaat komen uit de 3d-printer, wat Koenigsegg de mogelijkheid biedt de productie zelf in handen te houden.
450 km/h
Om het gewicht ten opzichte van de Agera nog verder terug te dringen, nam Koenigsegg bij de One:1 geen halve maatregelen. Vrijwel de complete auto werd opgetrokken uit een nieuw, nog lichtere soort koolstofvezel. Waanzinnige prestaties zijn het logische gevolg van het immense vermogen en lage gewicht: met een top van 450 km/h en een sprintje naar 400 km/h in zo'n 20 seconden. Vanaf die snelheid weer stil komen te staan is zo mogelijk nog slechter voor je ingewanden: het kan in 10 tellen gebeurd zijn.
Het uiterlijk van de auto komt grotendeels overeen met dat van de Agera, al wordt een belangrijk deel van de aandacht hier opgeluisterd door de gigantische achtervleugel. Die is wel nodig ook; hij genereert op hoge snelheid tot 610 kilo downforce. De vleugel is niet statisch, maar beweegt afhankelijk van de omstandigheden in de meest efficiënte positie (zogenaamde actieve aerodynamica).
App
Moderne technologie komt bij de Koenigsegg One:1 niet alleen naar voren in het materiaalgebruik en de motor. Ook aan de elektronica is gedacht: eigenaars kunnen een speciale One:1-app installeren waarop allerlei data over rondetijden en G-krachten verzameld kan worden. Dat is nog niet alles: Koenigsegg zal met een testauto een aantal circuits in de wereld bezoeken, en de auto voor elke baan optimaal afstellen. Blijkt vervolgens uit de gps-coördinaten dat een eigenaar ook op zo'n circuit is, dan stelt de auto zelf automatisch in de optimale stand in.
Helaas zijn er maar weinig mensen die dit genoegen zullen smaken; niet alleen omdat de auto ongetwijfeld tot de duurste auto's ter wereld behoort, maar ook omdat de zes exemplaren die gemaakt worden al zijn verkocht. Bewonderen kan wel: de Koenigsegg One:1 probeert deze week op de salon van Genève alle aandacht op te eisen.