Koenigsegg Jesko ontketend

Agera-opvolger is extreem

Koenigsegg Jesko
Koenigsegg JeskoKoenigsegg JeskoKoenigsegg JeskoKoenigsegg JeskoKoenigsegg JeskoKoenigsegg JeskoKoenigsegg Jesko

Koenigsegg zwaait de Agera uit en brengt deze Jesko ervoor in de plaats. Geheel volgens Koenigsegg-traditie is de Jesko extreem. Heel extreem.

De Jesko krijgt een een doorontwikkelde versie van de 5,0-liter biturbo-V8 die ook de Agera RS van voortstuwing voorzag. Die achtcilinder levert een heftige 1.280 pk en 1.500 Nm, maar wie E85 tankt, krijgt maar liefst 1.600 pk ter beschikking onder zijn rechtervoet. Slik. De vernieuwde motor klimt door tot 8.750 tpm. Tussen 2.700 en 6.750 tpm levert de motor al 1.000 Nm aan koppel. De krachtcentrale levert maximaal 1.500 Nm. Let wel: de 4,61 meter lange, ruim 2 meter brede en slchts 1,21 meter hoge Zweed legt slechts 1.320 kilo in de schaal.

De Jesko, vernoemd naar de vader van Koenigsegg-oprichter Christian von Koenigsegg, heeft een nieuwe, door Koenigsegg zelf ontwikkelde transmissie die de Zweden Light Speed Transmission (LST) noemen. Die transmissie heeft negen versnellingen en meerdere koppelingsplaten. Volgens Koenigsegg kost het wisselen van versnellingen nog minder tijd dan bij een automaat met dubbele koppeling. Ook zou je als bestuurder direct van bijvoorbeeld de zevende naar het vierde verzet kunnen schakelen.

Het heftige ogende spoilerwerk moet goed zijn voor tot wel 1.000 kilo aan neerwaartse druk. Dat is veertig procent meer dan de Agera RS en 30 procent meer dan de Regera. Achterwielsturing? Van de partij en ook dat kenden we niet van de Agera, waarvoor deze Jesko in de plaats komt. De complete basis van de auto is logischerwijs opgetrokken uit koolstofvezel. Koenigsegg belooft niet alleen meer hoofd- en beenruimte, maar ook een beter zicht rondom. De Jesko behoudt de Triplex Suspension achter, maar ook de ophanging voor krijgt nu een derde horizontale demper. Koenigsegg monteert twee kleine touchscreens op het stuurwiel waarmee zaken als het infotainment mee aan te sturen zijn. Spartaans is het gevaarte absoluut niet. Leer, alcantara, usb-aansluitingen, tft-schermen, een inductielader voor je telefoon: het zit er allemaal in.

Hoe rap de Jesko is, meldt Koenigsegg nog niet, maar reken maar op een ruggenmergvergruizende acceleratie.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.