Klaar voor de strijd: dit kost de Saab 9-4X
Voor dat geld levert Saab een 9-4X 3.0 V6 Vector af. Met deze ongeblazen zescilinder in z'n neus levert de 'Zweedse' crossover 265 paardenkrachten, dus het mag duidelijk zijn dat de 9-4X niet echt om kracht verlegen zit. In negen seconden zit je met deze motor op de honderd kilometer per uur. Wil je echter meer spierballen, dan kun je een treetje hoger terecht bij de geblazen 2.8-liter V6 die we ook kennen uit de 9-5. Dankzij z'n Turbo levert die topmotor namelijk 300 pk, wat meteen zeven tienden van de acceleratietijd afsnoept. Dat beetje extra vermogen heeft echter wel z'n prijs, want de 9-4X 2.8 Turbo Aero is er vanaf 89.920 euro. Bijna negentig mille dus...
Met de 9-4X heeft Saab feitelijk een opvolger voor de immense 9-7X, die op basis van de Chevrolet Trailblazer stond. Het mag dan ook geen verrassing heten dat het overgrote deel van de productie van deze auto in de Verenigde Staten een koper vindt. Saab produceert de crossover in Mexico, waar de auto samen met zijn zustermodel - dit keer de Cadillac SRX - van de band loopt. Na afloop van de AutoRAI gaan de orderboeken open, in september hoopt Saab dat de eerste exemplaren van de band rollen.
Lees ook

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.