'Kilometervergoeding veel te laag'
Door de stijgende brandstofprijzen moeten werknemers steeds meer toeleggen op de 19 cent fiscaal vrijgestelde kilometervergoeding die ze van hun baas ontvangen. Volgens de berekeningen van MHP zou die vergoeding inmiddels 24 cent per kilometer moeten bedragen. Zodoende lopen werknemers 5 cent per kilometer mis, wat op jaarbasis voor de gemiddelde werknemer ruim 350 euro zou bedragen. In totaal zou het om een bedrag van ruim 1 miljard euro netto gaan.
Momenteel wordt in Den Haag juist gesproken over een verlaging van de kilometervergoeding, die op 1 januari 2004 werd verlaagd van 28 naar 18 cent. De reden daarvan was dat alleen de variabele kosten van het autorijden worden doorberekend in de kilometervergoeding en niet langer de integrale kostprijs. In 2006 werd daar uiteindelijk nog 1 cent bijgelegd.
Als de kilometervergoeding was geïndexeerd aan de hand van de brandstofprijzen en de onderhoudskosten (de variabele kosten), zou de kilometervergoeding op 1 januari 2012 24 cent moeten bedragen. In Nederland reizen ongeveer vier miljoen werknemers met de auto, gemiddeld maakt men 20 kilometer woon-werkverkeer.
Brandstofprijzen zijn sinds 1 januari 2004 sneller gestegen dan de gemiddelde inflatie. Een liter Euro95 kostte destijds 1,25 euro, op 1 januari 2012 was dat 1,65 en dat is sindsdien alleen nog maar meer geworden. Diesel ging in die periode van 0,89 naar 1,39 euro per liter, lpg van 0,46 naar 0,70 euro. De gemiddelde brandstofprijs steeg 43,7 procent in de periode 2004-2012.