'Kilometervergoeding van 31 cent voor privéauto is reëel'
Dan pas kostendekkend
Wie met een privéauto naar het werk rijdt, zou reëel gezien een kilometervergoeding van 31 cent per km moeten krijgen. Dat benadrukt de Vereniging Zakelijke Rijders nog maar eens in reactie op de door het kabinet voorgestelde belastingvrije 23 cent.
De belastingvrije kilometervergoeding lag in Nederland sinds jaar en dag op 19 cent per kilometer, maar ging dit jaar naar 21 cent en volgend jaar naar 23 cent per kilometer. Hoewel er dus eindelijk een stijgende lijn in zit, is het bij lange na nog niet genoeg. Althans, dat bleek eerder dit jaar al uit berekeningen van de VZR (Vereniging Zakelijke Rijders). De vereniging benadrukt dit nog maar eens in reactie op de kabinetsplannen om naar 23 cent per km te gaan.
Volgens de VZR is 23 cent niet meer dan kostendekkend voor de allerkleinste auto's en daarmee is het dus geen reëel bedrag. Voorzitter Jan van Delft: "De tweede verhoging van de onbelaste kilometervergoeding in anderhalf jaar tijd is een belangrijke mijlpaal voor VZR en haar leden. Het is een bewijs dat onze lobby zin heeft en van de impact die de vereniging heeft op het beleid en de besluitvorming met betrekking tot zakelijke mobiliteit in Nederland. Het is echter nog niet genoeg. Dit is ook logisch, want eerder is dit bedrag 17 jaar lang niet geïndexeerd geweest."
31 cent zou een reële kilometervergoeding zijn, zo adviseert de VZR, want dat is ook voldoende kostendekkend voor middenklasse-auto's. Dan gaat het over auto's met een cataloguswaarde van €20.000 tot €40.000, met als uitgangspunt 27 cent kosten per kilometer exclusief afschrijving en 36 cent inclusief afschrijving. Ongeveer de helft van de afschrijving per kilometer is in dat geval dus nog wel voor rekening van de eigenaar. De VZR gebruikt voor zijn berekening door de ANWB gecalculeerde kosten per kilometer en benadrukt dat die volgend jaar naar verwachting nog hoger uit zullen vallen.