Kia's kleinste elektrische auto heeft ruim 230 kilometer bereik

87 pk en 147 Nm op de voorwielen

Kia Ray EV
Kia Ray EVKia Ray EVKia Ray EVKia Ray EVKia Ray EVKia Ray EV

Compacte elektrische stadsauto's zijn er in Europa op slechts een aantal uitzonderingen na nagenoeg niet. Kia heeft in het segment van de elektrische stadsrakkers echter al jaren een slimme aanbieding in zijn modellengamma: de Kia Ray EV. De Kia Ray EV is nu gefacelift en krijgt niet alleen een opgefrist uiterlijk, maar ook een totaal nieuwe aandrijflijn.

Onlangs gaf Kia de eerste schimmige plaat vrij waarop een stel elektrische nieuwkomers van het merk te zien zijn. Daar zit onder meer de waarschijnlijk EV3 genaamde compacte elektrische SUV tussen. Geen van de aangekondigde nieuwe EV's van Kia is echter zo klein als de Ray EV, die Kia al jaren in thuisland Zuid-Korea aanbiedt. De Kia Ray EV is – je verwacht het niet – de elektrische versie van de Ray. De op het platform van de vorige Picanto gebouwde, maar beduidend ruimere en hogere Ray werd in 2011 gepresenteerd en draait inmiddels dus al heel wat jaartjes mee. In 2017 ging de Ray al eens onder met het mes en vorig jaar werd de kleine Kia opnieuw op de snijtafel gelegd voor een grondiger cosmetische ingreep. Nu is ook de elektrische Kia Ray EV vernieuwd. Bij uiterlijke aanpassingen blijft het echter niet.

De Kia Ray EV zoals hij in 2011 werd gelanceerd.

Net als de Ray met benzinemotoren doet de Ray EV je wellicht denken aan hoge kei-cars zoals je die wellicht kent van merken als Daihatsu, Suzuki en Toyota. De Ray is echter beduidend groter dan dergelijke kei-cars. Hij meet namelijk 3,6 meter in de lengte en is 1,6 meter breed. Wel is hij met zijn hoogte van 1,7 meter voor zijn afmetingen opvallend hoog. Dat is goed voor het ruimteaanbod. De Ray is namelijk in de markt gezet als praktischer alternatief voor de in Zuid-Korea Morning geheten Picanto. De schuifdeur aan de rechterzijde vergroot het gebruiksgemak van de kleine Kia nog eens. Vanbuiten profiteert de elektrische Ray EV feitelijk van dezelfde wijzigingen als de Ray met 1.0-benzinemotoren. Wel heeft de Ray EV andere lichtmetalen wielen, die doen denken aan de op de EV9 verkrijgbare exemplaren, én een gladder neusje. De laadaansluiting zit niet linksachter, zoals de benzineklep, maar centraal in de neus van de Ray EV.

Kia Ray EV

Kia Ray EV: compleet met vrij volwassen interieur.

De Kia Ray EV had jarenlang een 68 pk elektromotor en een 16,4 kWh accu, goed voor een bereik van net geen 140 kilometer. De vernieuwde Kia Ray EV krijgt echter een nieuwe aandrijflijn. De 68 pk elektromotor is vervangen door een exemplaar van 87 pk en 147 Nm en dus krijgt het elektrische stadsvriendje er zomaar even 28 procent vermogen bij. Maar er is meer. De 16,4 kWh accu maakt plaats voor een 35,2 kWh groot LFP-exemplaar. De capaciteit is dus meer dan verdubbeld. De Kia Ray EV noteert per direct een elektrisch bereik van tot 233 kilometer achter zijn naam. De Ray EV is er als vierzitter, maar ook als tweezitter met een grotere bagageruimte en een rek om het bagagecompartiment van de inzittenden voorin te scheiden.

De Kia Ray – en de Ray EV – zijn helaas niet voor Europa ontwikkeld en worden door Kia dan ook niet in ons deel van de wereld geleverd. Vind je dat een gemis? Zou jij de Kia Ray EV wel als kleine elektrische Kia in Nederland willen zien?

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.