Kia lanceert reeks modulaire elektrische alleskunners

Multi-inzetbare slimme EV's

Kia PBV PV
Kia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PV5Kia PV5Kia PV7Kia PV5Kia PV5Kia PBVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV PVKia PBV

Kia pakt wat elektrische auto's betreft de laatste jaren behoorlijk uit en het ziet er bepaald niet naar uit dat het op de rem trapt. Sterker nog, het verbreedt zijn EV-activiteiten en komt met een splinternieuw modulair platform waar allerhande elektrische modellen gebruik van gaan maken.

Net als zustermerk Hyundai spreekt Kia al jaren over de komst van zogenoemde Purpose Built Vehicles (PBV's). Onder die ietwat ongrijpbare term - is immers niet elk voertuig met een doel gebouwd? - scharen de Koreanen voertuigen die 'voldoen aan specifieke behoeften'. Het gaat dus in minder mate om elektrische personenauto's en meer om EV's die het merk als 'mobiliteitsoplossing' kan inzetten. Denk aan elektrische bedrijfswagens, personenbusjes, compacte deelautootjes en alles daartussenin. Een kleine twee jaar geleden liet Kia in de vorm van voor de Koreaanse taximarkt ontwikkelde Niro Plus een eerste voorbeeld van een dergelijke PBV zien, maar over enkele jaren klinkt het startschot voor Kia's PBV-offensief een stuk luider. Dan komen namelijk de eerste slimme EV's op een volledig nieuw modulair platform op de markt. Vanaf nu staat PBV niet meer voor Purpose Built Vehicle, maar voor Platform Beyond Vehicle.

Kia trekt tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas het doek van een vijftal volledig elektrische, praktische nieuwkomers waarmee het merk duidelijk maakt wat het met zijn PBV's precies gaat uitspoken. Kia heeft een splinternieuw modulair platform ontwikkeld om zijn PBV's op te huisvesten. Daarover straks meer. Eerst de nieuwe EV's zelf. We beginnen met de Kia Concept PV5. Daarvan heeft het merk namelijk drie varianten getoond en de PV5 is ook Kia's eerste PBV van de nieuwe familie die op de markt komt. Vooropgesteld: de PBV's zijn zowel voor bedrijven als particulieren bestemd.

Kia PV5

De Kia PV5 staat voor 2025 gepland en wordt leverbaar in verschillende varianten, precies zoals je nu vaak bij bestaande bedrijfswagens ziet. Kia noemt al de komst van 'Basic-, Van- en Chassis-Cab-varianten' en spreekt ook over de komst van een 'robottaxi', een autonoom rijdende variant met meerdere zitplaatsen dus. Die heet vooralsnog PV5-R en wordt in samenwerking met Motional - een samenwerkingsverband tussen Hyundai Motor Group en Aptiv - ontwikkeld. De PV5 krijgt 400v boordspanning en heeft straks altijd voorwielaandrijving. De PV5 moet in de Verenigde Staten een vanafprijs van zo'n 35.000 dollar krijgen.

Verschillende varianten van de Kia PV5.

Kia PV7

In wat Kia aanduidt als de tweede fase van zijn PBV-offensief brengt het merk de PV7 op de markt. Dat lijkt vooral een groter en dus ruimer alternatief voor de PV5 te worden. Ga er maar vanuit dat ook de PV7 in meerdere verschijningsvormen wordt gelanceerd. Het groter formaat van de PV7 brengt ook grotere accupakketten en dus een groter rijbereik met zich mee, al hebben we nog van geen enkel model technische gegevens die dat inzichtelijk maken. De PV7 staat voor 2028 gepland en krijgt in tegenstelling tot de PV5 voor- of vierwielaandrijving én 800v boordspanning.

Kia PV7

Kia PV1

De Kia PV1 wordt - zijn naam geeft het al weg - voorlopig de kleinste PBV die Kia in het vat heeft zitten. De Kia PV1 maakt net als de PV7 deel uit van de tweede en dus latere fase van de PBV-cyclus. De Kia PV1 is volgens de Koreanen "[...] geoptimaliseerd voor wendbaar logistiek transport over korte afstanden, waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe aandrijfmodules om de draaicirkel te minimaliseren, zelfs in kleine ruimtes." Kijk niet gek op als er van de PV1 op termijn niet alleen een voor logistiek transport bestemde variant, maar ook een voor personenvervoer bestemde versie komt. Over de 'nieuwe aandrijfmodules' tasten we nog enigszins in het duister.

De Kia PV1 (links) is de kleinste van het stel.

Modulair

Het platform van de PV-modellen is modulair en dat gaat verder dan puur de techniek die erin is ondergebracht. Zo spreekt Kia van railsysteems in het dak, op de vloer en aan de zijkanten van de auto's, elementen waarmee de interieurs slim in te delen zijn met speciale kasten , stoelen en frames. Een groot voordeel van de PBV-modellen is dat ze eenmaal gebouwd meerdere doelen kunnen dienen. Zo is het deel achter de cabine een andere opbouw te plaatsen, volgens Kia middels een 'hybride elektromagnetische en mechanische koppeling'. Zo kan een als taxi ingezette PBV bijvoorbeeld 's nachts als bestelwagen dienen.

Kia voorziet een enorme rol voor slimme computersystemen.

Software

De PBV's van Kia gaan hand in hand met wat het merk een software-to-everything-strategie noemt (SDx). Digitale eentjes en nulletjes gaan dus een grote rol spelen. Zo moeten de auto's - waaronder de PV5 - onderling data kunnen uitwisselen, volgens Kia ideaal voor een 'softwaregedreven wagenpark waarbij bijvoorbeeld route- of leveringsinformatie optimaal kan worden gegenereerd." In wat Kia de derde fase van zijn PBV-avontuur noemt, gaat het merk nog een stap verder. Let op, het wordt wolliger.

Volgens Kia 'evolueren' de PBV's in die derde fase naar 'verregaand aanpasbare mobiliteitsoplossingen die volledig zijn geïntegreerd met toekomstige mobiliteitsecosystemen. We quoten Kia:  "In deze fase evolueren PBV’s tot live platforms die elk idee tot werkelijkheid brengen en maken verbonden, zelfrijdende voertuigen onderdeel uit van smart city-besturingssystemen. Met de opkomst van een hyperverbonden wereld waarin mensen, PBV’s en de sociale infrastructuur naadloos met elkaar verbonden zijn, kan Kia de deur openen naar volledig nieuwe levensstijlen en ondernemingsvormen. Het geavanceerde PBV-ecosysteem wordt gebaseerd op de toekomstige technologieën van de Hyundai Motor Group op het gebied van autonoom rijden, geavanceerde luchtmobiliteit, robotica en het energienetwerk." Juist.

Kia-CEO Ho Sung Song over PBV

Onze Roy Kleijwegt sprak tijdens de CES met Kia-topman Ho Sung Song over de PBV's. De topman legt uit dat personenauto's momenteel gemaakt worden zoals ze voor de klant bedoeld zijn, inclusief opties zoals de klant die wil. De PBV's rollen straks in basisvorm uit de fabriek en "[...] gaan naar een ombouwbedrijf dat allerlei zaken en materialen er uithaalt en dan de auto opnieuw opbouwt. Niet milieuvriendelijk en ook qua kosten voor de klant niet heel efficiënt. Met PBV kan dat anders."

“De basis van de PBV-strategie ligt in de b2b-markt, maar ook particulieren zijn interessant. "Denk aan mensen met honden. Je kan je een pet-edition voorstellen. Kunnen je honden achterin, en je laat de airco aan als je boodschappen doet zodat ze erin blijven. Met PBV kan het allemaal. Of denk aan mensen met een rolstoel die zowel van achter als via de zijkant toegang willen. Of mensen met baby’s die snel hun kinderwagen kwijt willen nadat ze het kind in het zitje doen. We kunnen alle kanten op.”

In thuisland Korea stampt Kia in Autoland Hwaseong een fabriek uit de grond die zich volledig toespitst op de productie van PBV-modellen. Medio 2025 is de productiefaciliteit operationeel. Op termijn moeten jaarlijks 150.000 PBV's de fabriekspoorten verlaten.

Video

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.