AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kia komt met brandstofcel-Sportage
Kia gaat de Sportage met brandstofceltechniek in productie. In het afgelopen najaar is een prototype hiervan onthuld op de autoshow in Parijs.
Kia gaat de Sportage met brandstofceltechniek in productie. In het afgelopen najaar is een prototype hiervan onthuld op de autoshow in Parijs.
De Kia Sportage met brandstofcel staat gepland voor 2010. Dan gaat de Koreaanse fabrikant er 10.000 per jaar van bouwen. Het prototype uit Parijs heeft een vermogen van 82 pk; een grote accu kan het vermogen opvoeren tot 109 pk. De Sportage haalt er een maximumsnelheid mee van 150 km/u en de actieradius is 300 km. De brandstofcel-Sportage kan 152 liter waterstof meenemen.
Voordat de Sportage in productie gaat, zal Kia regelmatig proeven en demonstraties organiseren met brandstofcelauto's. Kia heeft de techniek ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse UTC Fuel Cells. De elektromotor is afkomstig van het Amerikaanse Enova Systems.
De Kia Sportage met brandstofcel staat gepland voor 2010. Dan gaat de Koreaanse fabrikant er 10.000 per jaar van bouwen. Het prototype uit Parijs heeft een vermogen van 82 pk; een grote accu kan het vermogen opvoeren tot 109 pk. De Sportage haalt er een maximumsnelheid mee van 150 km/u en de actieradius is 300 km. De brandstofcel-Sportage kan 152 liter waterstof meenemen.
Voordat de Sportage in productie gaat, zal Kia regelmatig proeven en demonstraties organiseren met brandstofcelauto's. Kia heeft de techniek ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse UTC Fuel Cells. De elektromotor is afkomstig van het Amerikaanse Enova Systems.
Plaats een reactie