Kia K8: bijna aan de top en grondig vernieuwd

In Korea vanaf €25.000

Kia K8
Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8Kia K8

In de markt voor een sedan van Kia? Dan heb je in Nederland pech. Ver buiten Nederland biedt Kia nog wel diverse sedans aan. Een daarvan is de K8. Die is inmiddels zo'n drie jaar oud en daarmee rijp voor een ingrijpende facelift.

In Nederland kan je sinds het verdwijnen van de Optima bij Kia geen sedan meer kopen. Heeft Kia de sedan de rug toegekeerd? Zeker niet. In praktisch elk segment heeft het merk ergens ter wereld wel een vierdeurs in de aanbieding. De kleinste is de K2, de grootste en meest luxueuze de K9. Een stapje onder de K9 op de statusladder staat de inmiddels drie jaar oude Kia K8. Dat is ook bepaald geen kleine jongen en het is die vierdeurs subtopper die in thuisland Korea nu uitgebreid is vernieuwd.

Kia K8

De Kia K8 zoals die enkele jaren geleden werd gepresenteerd.

Met name de voorzijde van de Kia K8 gaat stevig op de schop.We herkennen de jongste designtaal, met de zogenoemde Kia Star Map-verlichting, op de op één na grootste sedan van het merk. Daarbij krijgt hij nieuw bumperwerk dat de sedan een iets grotere wagenlengte oplevert. De K8 was 5,01 meter lang, voortaan meet hij 5,05 meter. De wielbasis blijft met 2,99 meter ongewijzigd. Dat de facelift vrij ver gaat, blijkt uit het feit dat ook de voorschermen en de motorkap volledig zijn vernieuwd. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen kleiner van aard.

Kia K8 interieur

Het interieur van dat van het origineel ...

Het nieuwe design van de K8 doet sterk denken aan dat van elektrische modellen als de EV3, EV5 en EV9. Kia kiest er dus duidelijk voor eenduidig design en dus niet voor aparte designtalen voor volledig als EV ontwikkelde auto's en de modellen die (ook) met verbrandingsmotoren leverbaar zijn. Ook de zeer waarschijnlijk als opvolger van de Ceed naar Europa komende K4 heeft Kia's 'EV-design'.

Kia K8

... en dat van de vernieuwde Kia K8.

In grote lijnen lijkt het interieur van de vernieuwde Kia K8 op dat van het origineel. Toch verandert hier nagenoeg alles. De met aanrakingsgevoelige knoppen bedeelde module voor de klimaatregeling  is vernieuwd en daarbij van plek gewisseld met de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem. De middentunnel is nieuw, evenals de middenarmsteun en het stuurwiel. Zelfs het digitale instrumentarium en infotainmentscherm zijn vernieuwd. De deurpanelen zijn - op de afwerking ervan na - wél ongewijzigd. Kia zegt aanzienlijk meer zacht aanvoelende materialen in het interieur toe te passen.

Is de Kia K8 in Nederland een volledig onbekende? Ja en nee. De huidige K8 is hier nooit geleverd en het gros van zijn voorgangers is evenmin op de boot naar Nederland gezet. Wel maakt de K8 deel uit van de bloedlijn van een model dat je hier wél kent, want de K8 is de opvolger van de in Zuid-Korea 'K7' geheten Cadenza. De eerste generatie Cadenza - die in 2009 verscheen - diende als opvolger van de in Nederland geleverde Kia Opirus.

De K8 komt voort uit de bloedlijn van de Opirus.

De Kia K8 kost in zijn thuisland Zuid-Korea omgerekend zo'n €25.100. Voor dat geld krijg je de K8 met 198 pk sterke 2.5 viercilinder. Er komt onder meer een hybride versie met een 180 pk sterke 1.6 turbomotor en een 59-pk elektrohart die omgerekend minstens €34.700 kost. Daartussen komt een versie met een 399 pk sterke 3.5 V6 die minimaal €32.100 moet opbrengen. Die is er eveneens met vierwielaandrijving. Verder is er nog een K8 met een 3.5 V6 die op lpg draait. Die levert 240 pk en kost omgerekend zo'n €25.390.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.