Kia EV4: elektrisch Ceed-alternatief in twee smaken - Vooruitblik
En dat is vier
Kia breidt zijn EV-familie gestaag uit. Na de EV6, de EV9 en de EV3 mogen we volgend jaar de EV4 verwelkomen. Dat wordt een elektrisch en wat hoger op zijn poten staand alternatief voor de Ceed en daarmee een regelrechte concurrent van de Volkswagen ID.4 en Ford Explorer. Er zit ook een sedan in het vat die bijvoorbeeld de Ford Capri en BYD Seal van repliek moet dienen.
Highlights Kia EV4
- Als hatchback en sedan
- Ruim 600 km rijbereik
- Elektrisch naast de Ceed
Met de aankondiging dat de EV4 de eerstvolgende elektrische Kia na de EV3 is, zijn we de EV5 allerminst vergeten. Het spant er om welke van de twee eerder op de markt komt. De Kia EV5 is weliswaar al onthuld, maar de Europese marktintroductie is nog niet aangekondigd. De EV4 heeft zich ondertussen al (gecamoufleerd) laten zien in productietrim en maakt zonder enige twijfel volgend jaar zijn opwachting. Omdat de Kia EV4 reeds als hatchback én als sedan is gespot, kan onze illustrator vrij nauwkeurig laten zien hoe het model er straks uitziet. Dat de vorig jaar getoonde Concept EV4 er al redelijk productierijp uitzag, helpt daarbij.
Kia EV4 (Illustratie: Larson)
Andere proporties
De Kia EV4 wordt heel duidelijk een broer van de eerder dit jaar onthulde Kia EV3, maar dan met andere proporties. Als hatchback lijkt hij er nog het meest op, met als groot verschil dat de koets van de EV4 wat meer de breedte dan de hoogte in gaat. Dat neemt niet weg dat de EV4 een slagje cross-over in zich heeft. Dat zit hem onder meer in de dikke donkere kunststof randen rond de wielen en dorpels. Verder staat hij redelijk hoog boven de grond en is er vooral aan de achterkant vrij veel ruimte tussen de grond en de bumper.
Zoals gezegd zit er ook een sedan in het vat en die krijgt aanzienlijk meer overhang aan de achterkant. De daklijn lijkt haast in één streep vanaf de voorruit naar achteren omlaag te lopen, waardoor de EV4 sedan enigszins een fastback-achtig voorkomen heeft. Vergelijkbaar met de Peugeot 408, bijvoorbeeld, die straks als elektrische e-408 een regelrechte concurrent voor de EV4 kan zijn.
Het interieur van de Kia EV4 ziet er naar verwachting vrij bekend uit, als je de cockpit van de EV3 voor de geest hebt. Bij de Concept EV4 zagen we al dat de Koreanen hebben gekozen voor strakke horizontale lijnen, met boven op het dashboard twee optisch aan elkaar verbonden digitale schermen. Waarschijnlijk dezelfde 12,3-inch exemplaren als in de EV3 en EV9, met daartussen een 5,3 inch metend derde schermpje. Het moet in de EV4 mogelijk zijn om bijvoorbeeld Netflix en YouTube op te roepen op het infotainmentscherm, zodat je tijdens het bijladen wat te doen hebt. Ook spelletjes spelen behoort straks tot de mogelijkheden. Via over-the-air-updates kun je ze binnenhalen en actueel houden.
De Kia Concept EV4 blikte vooruit op de sedanversie
Ruim 600 km
Op technisch vlak is de EV4 een iets groter mysterie. Weliswaar staat hij op het bekende E-GMP modulaire platform van Hyundai en Kia, maar het is nog even de vraag welke accu’s Kia van de plank grijpt. Gezien zijn formaat, lijkt het waarschijnlijk dat hij dezelfde hardware krijgt als de EV5. Dan hebben we het over een 64,2-kWh en een 88,1-kWh LFP-accu. Zijn kleine broer kan met een accu van dik 80 kWh al ruim 600 km afleggen, dus gaan we ervan uit dat de EV4 dat eveneens moet redden. Reken maar dat de sedan de grootste actieradius heeft.
Wat betreft de aandrijflijnen zetten we in op een 204-pk elektromotor die de voorwielen aandrijft. Een vierwielaangedreven versie met ruim 300 pk behoort zeker tot de mogelijkheden, maar dan zijn we er nog niet. Als Kia zelfs van de EV3 een GT-versie uitbrengt, mogen we die van de EV4 ook verwachten. Dat die sportieveling net als de EV6 straks ruim voorbij de 500 pk gaat is zeker niet ondenkbaar. Daarmee zou Kia in één klap een heuse hot hatch in huis hebben, die met zijn vermogen en snelheid waarschijnlijk geijkte namen als de Volkswagen Golf R en Ford Focus ST glad doet vergeten.