Kia EV2 wordt even belangrijk als compact - Vooruitblik

Elektrische plaatsvervanger Rio

Kia EV2 (Illustratie: Larson)

Kia gaat een bijzonder druk jaar tegemoet. Het heeft de handen vol aan het wegwerken van de EV3-bestellingen, maar 2025 wordt bovenal het jaar van nog meer nieuwe modellen. Een daarvan is de EV2. Dat is niet de duurste, maar voor de Nederlandse automarkt wél de belangrijkste. De hoogste tijd voor een vooruitblik.

Highlights Kia EV2

  • Eerste elektrische Kia in belangrijk compact segment
  • Komt nog dit jaar
  • Technisch verwant aan EV3

Kia boert heel goed, zeker in Nederland. In 2023 zag het Volkswagen nipt aan de haal gaan met de titel ‘populairste merk van Nederland’, maar met de 34.841 nieuwe auto’s die Kia vorig jaar in Nederland op kenteken zette, wist het de verkooptroon wél te claimen. De vernieuwingsdrang bij Kia is groot. Hoewel talloze recent onthulde nieuwe Kia’s niet naar Europa komen, vuurde de Zuid-Koreanen ook een arsenaal nieuwe of vernieuwde modellen op de Nederlandse automarkt af. Van de EV3 tot de gefacelifte EV6 en van de herziene Picanto tot de aangescherpte Sorento. Van even rust nemen wil Kia niets weten. 2025 wordt het jaar waarin we de splinternieuwe EV5 kunnen verwelkomen, maar waarin Kia ook de Ceed vervangt. Er komt een EV4 geheten elektrisch Ceed-equivalent, maar waarschijnlijk ook een gewaagd vormgegeven model met verbrandingsmotoren, mogelijk de K4. De belangrijkste van het stel nieuwkomers hebben we nog niet eens genoemd en dat is de EV2.

Belangrijk

De aanduiding EV2 laat geen twijfel bestaan over zijn plaatsing in het Kia-gamma. Inderdaad: een stapje onder de EV3. Waar de Kia EV3 met zijn wagenlengte van 4,3 meter een regelrechte concurrent is van compacte elektrische cross-overs als de Peugeot e-2008, mikt de EV2 onder meer op de Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric. Dat betekent dus ook dat de EV2 op termijn zijn tanden moet zetten in de door Volkswagen beloofde ID2 en diens concerngenoten. De strijd om de compacte elektrische hatchbacks gaat straks écht van start en dus komt aan de alleenheerschappij van Stellantis in die klasse een eind.

Kia EV2 (Illustratie: Larson)

Kia EV2 (Illustratie: Larson).

De Kia EV2 wordt weliswaar geen concurrent van bestaande elektrische compacte cross-overs, maar toch overladen de Koreanen hem met talloze cross-elementen. Sterker nog: net als de EV3 kort door de bocht genomen lijkt op een sterk gekrompen EV9, lijkt ook de EV2 door designbaas Karim Habib en zijn kornuiten met die grote SUV aan de muur te zijn getekend. De EV2 belooft een lekker compacte en enigszins bonkige hatchback te worden en onze illustrator heeft dat op basis van spionagefoto’s uitstekend in beeld gebracht. De EV2 oogt rechttoe rechtaan, met een vrij hoekige, hoge neuspartij, de nodige zwarte kunststof accenten én onvermijdelijk Kia’s bekende Star Map-verlichting. Binnen de Kia-familie is de EV2-verpakking niets nieuws, maar in autoland geeft het lijnenspel de kleine Koreaan een volledig eigen uitstraling. Hip, maar minder lifestyle dan de Renault 5 en de elektrische Mini Cooper.

Wacht even’, horen we je denken. ‘Is de Kia EV2 niet gewoon een ver-Kia-de Hyundai Inster?’. Zéker niet. De elektrische Inster is aanzienlijk kleiner en is meer een elektrisch equivalent van bijvoorbeeld de i10 en dus ook de Kia Picanto. Bovendien is de Inster een variant van de Hyundai Casper, die in thuisland Zuid-Korea met verbrandingsmotoren leverbaar is. De volledig als elektrische auto ontwikkelde EV2 wordt op zijn beurt een elektrisch alternatief voor de Rio. En die kan Kia goed gebruiken: de Rio is sinds eind vorig jaar niet meer verkrijgbaar. Desalniettemin komt er mogelijk toch op termijn een Inster-alternatief van Kia. De Hyundai Casper heeft, voorlopig alleen in India, de Kia Syros als (groter) zustermodel gekregen. Een elektrische afgeleide en voor onze markt aangepaste variant daarvan zou zomaar Europees asfalt onder zijn wielen kunnen krijgen.

400v

Terug naar de Kia EV2. De vraag wat die op elektrovlak te bieden heeft, laat zich nog niet met officiële gegevens beantwoorden. Een voorwaarde voor toetreding tot Kia’s ‘EV’-modelserie is tot op heden dat het nieuwe model op een speciaal voor EV’s ontwikkeld platform staat. Dit is ook het voornaamste onderscheid tussen de EV3 en de Niro EV. Bij de EV2 is dat ongetwijfeld de voorwielaangedreven 400v-variant van het E-GMP-platform waarop de EV3 rust. We verwachten dat in ieder geval de 58,3-kWh accu in de EV2 verschijnt. Of hij net als z’n grote broer ook minimaal 204 pk sterk wordt, valt nog te bezien. Evenals of de grotere 81,4 kWh accu in de EV2 past. Evenmin weten we of de grotere 81,4-kWh accu in de EV2 past. Hoe dan ook: mik op een elektrisch bereik van zo’n 450 kilometer voor een EV2 met 58,3 kWh accu. Mogelijk komen er versies met kleinere en grotere elektrische longinhoud beschikbaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (129)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.