KGM Musso EV: elektrisch en met tot 1 miljoen kilometer garantie op de accu
Praktisch én voor Nederland
Het voorheen SsangYong geheten KGM heeft de smaak te pakken en trekt het doek van een splinternieuw model waar het opnieuw een bekende naam op plakt. Dit is de splinternieuwe KGM Musso EV!
KGM verkoopt in Nederland momenteel één model: de volledig elektrische Torres EVX. De Torres – die er buiten Nederland ook met verbrandingsmotoren en straks zelfs als hybride is – heeft in onder meer thuisland Zuid-Korea al een zustermodel waar KGM een van SsangYong bekende modelnaam op heeft geplakt: de Actyon. Het KGM-gamma wordt nu uitgebreid met weer een nieuw model en ook dat draagt een bekende naam. Dit is de KGM Musso EV. De KGM Musso EV is – zijn naam geeft het al weg – helemaal elektrisch en is feitelijk de pick-upversie van de Torres EVX. Het is een relatief compacte pick-up met dubbele cabine en een relatief korte laadbak. Wat concept betreft komt de auto daarmee overeen met in Nederland niet leverbare auto's als de Hyundai Santa Cruz, Ford Maverick en Fiat Toro, maar dan dus met een elektrische aandrijflijn.

De Musso EV is de productieversie van deze concept-car.
De modelnaam Musso ken je in Nederland vast nog wel van de SsangYong Musso, een flinke SUV met Mercedes-motoren die in de jaren negentig hier op de markt kwam. Die generatie Musso kreeg in de vorm van de Musso Sports een variant met dubbele cabine en een korte laadbak, maar die is in Nederland niet geleverd. Op basis van de huidige generatie Rexton verkoopt KGM nu ook nog een – als SsangYong geboren – pick-up die Musso Pick-up of Rexton Sports heet. De Actyon Sports is de enige pick-up van SsangYong die wél Nederlands asfalt onder zijn wielen kreeg.
Goed, genoeg over de naam. Wat heeft de KGM Musso EV te bieden? De pick-up heeft een 80,6 kWh-LFP-accu die het praktische semi-werkpaard een actieradius van 400 kilometer oplevert. KGM geeft maar liefst tien jaar garantie op de accu, met een kilometerbeperking van – hou je vast – één miljoen kilometer. Ook belooft KGM een schadevergoeding van ruim €330.000 uit te keren als er zich een accubrand voordoet. Het bereik van 400 kilometer is voor een Musso EV met een 207 pk sterke elektromotor op de vooras. Er zit ook een versie met vierwielaandrijving in het vat.
Het interieur van de KGM Musso EV ken je van de Torres EVX. Het biedt onder meer een 12,3 inch groot display achter het stuurwiel én een infotainmentscherm met eenzelfde diagonaal. De stoelen op de tweede zitrij zijn volgens KGM verschuifbaar en 'gezellig kantelbaar'. Dat is ook wat waard. KGM heeft onder meer een pakket samengesteld dat een koelbox en dwarsdragers voor op het dak naar de pick-up brengt. Ook is er een pakket bedacht dat een oprolbare afdekking en verdelers voor in de laadbak naar de auto brengt. Ten slot zijn er ook diverse 'stellages/imperiaals' voor de laadbak mogelijk.
De KGM Musso EV kost in Korea omgerekend net geen €20.000. De KGM Musso EV is ook voor de Nederlandse markt aangekondigd en is één van de drie nieuwe modellen die het merk hier dit jaar op de markt wil brengen. Uitgebreide informatie voor de Nederlandse markt hebben we nog niet.