Kennismaking met Mercedes SLS AMG

Mercedes SLS AMG
Mercedes SLS AMGMercedes SLS AMGMercedes SLS AMGMercedes SLS AMGInterieur Mercedes SLSMercedes SLS AMGMercedes SLS AMGMercedes-Benz SLS AMGMercedes-Benz SLS AMGMercedes-Benz SLS AMGMercedes-Benz SLS AMGMercedes SLS AMG
Op de show van New York stond hij niet, maar AutoWeek mocht vorige week al wel op een afgeschermde locatie in de Big Apple uitgebreid kennismaken met Mercedes' nieuwe supersportwagen, de SLS AMG.
Drie weken geleden hebben we de AutoWeek-lezer al bijgepraat over de nieuwe Gullwing, nu konden we zitten, voelen en stoeltje passen, al was het uiterlijk van de bolide nog afgeplakt. In AutoWeek 13 hebben we illustraties laten zien, Mercedes zelf heeft ook al spionagebeeld vrijgegeven, en nu dus de foto's van het interieur. Het opwarmcircus voor de SLS AMG draait op volle toeren!
Komt in 2010
Over een jaar is de 571 pk sterke machine met aluminium koets en vleugeldeuren leverbaar. Plaatsnemen in de SLS betekent bukken en je vervolgens in de smalle kuipstoel laten zakken. Het gaat nog vrij gemakkelijk. De 300 SL Gullwing uit de jaren '50 van de 20e eeuw had een veel moeilijker instap. Wel opletten bij de SLS AMG op het oog waarin de vergrendeling van de zeer lichte vleugeldeur valt. Je zou er zo maar je enkel aan kunnen bezeren! Zit je op de lage zitpositie, zo'n 36 centimeter met de billen van het asfalt, dan kun je nog net met de linkerarm de deur naar beneden trekken. Jawel, met handkracht. Twee gasdempers in plaats van elektromotoren, want gewichtsbesparing staat voorop bij de SLS AMG, die ondanks zijn 241 kilo wegende body van aluminium in totaal toch nog 1.670 kilo weegt. Met een lengte van 1,80 meter zit je nog prima in de SLS, ben je 1,90 meter of langer dan wordt het al lastiger in verband met de hoofdruimte. In de kuipstoelen zit magnesium verwerkt.
Exoten
Concurreren moet de SLS AMG met Aston Martins, Lamborghini's en andere exoten. Duidelijk een bolide die een trede hoger in de markt zit dan de Mercedes SL. Wanneer de SLS AMG leverbaar wordt, zou het ook zomaar kunnen dat de SL 65 AMG, sportiefste V12, het veld ruimt, vertrouwt een woordvoerder ons toe. En in die SLS AMG zitten we nu dus. Het dashboard is, in tegenstelling tot het uiterlijk, vrij van zwart plakband. Alles kunnen we proberen. De vier uitstroomopeningen van de ventilatie moeten doen denken aan de straalmotoren van een vliegtuig. AMG vertelt ons dat de luchtvaart als inspiratie diende voor het ontwerp van het interieur. En met een flinke dosis fantasie zien we een knipoog naar het interieur van de originele Gullwing. De keuzehendel van de nieuwe AMG-automaat met dubbele koppeling lijkt op de hendel waarmee een piloot de stuwkracht van zijn toestel regelt. Gelukkig zijn er ook twee grote, echt metalen flippers bij het stuur. De linker voor terugschakelen, de rechter voor een hoger verzet. Alleen metaal, leer en koolstofvezel wordt toegepast. Natuurlijk zijn er nog wel hendels die we kennen van mindere Mercedes-goden, net als de knoppen voor de klimaatregeling. Hij is verre van spartaans, maar iets eenvoudigs heeft de cockpit van de SLS AMG wel, en dat komt door het cleane design. Het instrumentarium heeft een snelheidsmeter die tot 360 km/h gaat, een toerenteller met vanaf 7.500 tpm een rode streep. Tussen de twee klokken een zeer uitgebreide informatiedisplay. Heel racy is het balkje voor het schakelmoment. Dat licht op, totdat het rood wordt en daarmee aangeeft dat de bestuurder moet opschakelen.
Dubbele koppeling
De SLS AMG moet het hoogtepunt van 40 jaar AMG worden. Een auto die ons over enkele decennia nog helder voor de geest moet staan. Een auto ook waarin Mercedes-Benz technieken toepast die we nog niet eerder bij Das Haus zagen, zoals de aluminium koets en de bij de achteras geplaatste versnellingsbak met dubbele koppeling. Waarom eigenlijk een automaat met twee koppelingen en niet de AMG Speedshift MCT-transmissie met natte plaatkoppeling? We vragen het Volker Morhinweg, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes AMG. 'Omdat de MCT-versnellingsbak (in SL 63 AMG, nieuwe E 63 AMG, red.) gebruikt wordt voor auto's waarbij de aandrijfkrachten via de cardanas naar achteren geleid worden en we bij de SLS AMG voor een plaatsing van de versnellingsbak volgens het transaxle-principe, bij de achteras dus, gekozen hebben. Dat zou te complex worden met de MCT-transmissie, en dus ontwikkelden we de nieuwe dual-clutch transmissie, met aandrijfassen naar de wielen aan de linker- en rechterzijde.' En zo voegt vanaf 2010 Mercedes-Benz zich bij het steeds maar groeiende lijstje van fabrikanten met een versnellingsbak met dubbele koppeling, die garant staat voor razendsnel schakelen.
Een hightechwonder met een overduidelijke knipoog naar het verleden, dat wordt de SLS AMG dus. Reken op een auto die zomaar drie ton kan gaan kosten. In Frankfurt, op de IAA die in september 2009 plaatsvindt, toont Mercedes de auto geheel ongecamoufleerd al hebben we de auto enkele weken geleden al via een computerillustratie kunnen tonen. En we kunnen nu dus zeggen, dat hij heel lekker zit! En wat zal die tot 571 pk getunede, achter de vooras geplaatste 6,2-liter V8 fantastisch klinken ... Dat geldt overigens ook voor de geluidsinstallatie van Bang & Olufsen.

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.