Kalmar 9x9: wat als de Porsche 959 uit de 90s kwam?

Mengelmoes van 993 en 992

Kalmar 9x9
Kalmar 9x9Kalmar 9x9Kalmar 9x9Kalmar 9x9Kalmar 9x9Kalmar 9x9Kalmar 9x9Kalmar 9x9Kalmar 9x9

Aan het publiek dat de Monterey Car Week bezoekt zijn Porsche-derivaten schijnbaar eenvoudig te slijten. Het Deense Kalmar Automotive stelt er de 9x9 voor: een opmerkelijke mengelmoes van een Porsche 911 van de 993-generatie, op de 959 geïnspireerd design en moderne techniek.

Kalmar Automotive is een Deens bedrijf dat met de 9x9 een opmerkelijke Porsche-achtige presenteert. De vrij rechtopstaande voorruit wijst erop dat we hier te maken hebben met een auto die zijn basis deelt met een Porsche 911 van voor de 996-reeks. Voor de 9x9 heeft Kalmar dan ook een 911 van de 993-reeks als basis genomen, al is de koets verder grondig verbouwd. Sterker nog, volgens Kalmar Automotive is de complete koets van koolstofvezel. De auto heeft heftig spoilerwerk en de daklijn loopt zoals bij elke 911 over in de motorklep, met aan de achterzijde een enorme achterspoiler. Helemaal Porsche 959 en waarschijnlijk verklaart dat direct waarom de modelnaam 9x9 is.

Kalmar 9x9.

De Kalmar 9x9 is leverbaar met drie verschillende motoren.  De eerste variant is de achterwielaangedreven Kalmar 9x9 Leichtbau en heeft een tot 530 pk opgeschroefde 4.0 zescilinder boxermotor van de actuele 911 (992). Die is aan een handgeschakelde zesbak geknoopt. Het wagengewicht bedraagt 1.250 kilo. In 3,5 tellen moet hij vanuit stilstand naar de 100 km/h kunnen razen. Zijn topsnelheid: 310 km/h. Net als bij elke andere 9x9 levert het spoilerwerk op topsnelheid 1.480 kilo aan neerwaartse druk op. Een stap hoger staat de vierwielaangedreven 9x9 Sport. Die heeft een tot 650 pk opgepompte 3.0 zescilinder boxermotor van de 911 GTS. Deze variant heeft een handgeschakelde transmissie met zeven versnellingen. Het wagengewicht: 1.300 kilo. Deze 9x9 Sport jaagt in 3,7 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h en noteert een top van 340 km/h.

De absolute topversie heet 9x9. Met een wagengewicht van 1.375 kilo is dit de zwaarste, maar met een tot 930 pk opgeschroefde 3.8 van de 911 Turbo S is dit een waar monster. In slechts 2 tellen ramt -ie naar de 100 km/h en de topsnelheid moet op 340 km/h liggen. Schakelen met de hand is er niet bij, hij is er enkel met automaat met dubbele koppeling.

Kalmar Automotive zegt zijn creaties te voorzien van speciale ophanging met duwstangen aan de voorzijde. Ze mogen nog niet de weg op, maar Kalmar zegt hard aan de homologatie te werken.

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.