Jeep Commander onthuld

Jeep Commander onthuld
Jeep Commander onthuldJeep Commander onthuldJeep Commander onthuldJeep Commander onthuldJeep Commander onthuld
De auto show in New York wordt net als die in Chicago steeds belangrijker met meer wereldpremières. Zo is er het debuut van de 2006 Jeep Commander, een nieuw model en de eerste Jeep met zeven zitplaatsen.

De auto show in New York wordt net als die in Chicago steeds belangrijker met meer onthullingen van productiemodellen en concept cars. Zo is er de wereldpremière van de Jeep Commander, een nieuw model en de eerste Jeep met zeven zitplaatsen.

We kennen van Jeep de Wrangler, Cherokee en Grand Cherokee en deze modellen krijgen nu gezelschap van de Commander. De 2006 Jeep Commander is voor de Chrysler Group vooral belangrijk omdat hij, geheel in de trend van deze tijd, is voorzien van drie zitrijen. Met de komst van de Commander gaat ook een productoffensief voor de komende jaren van start, waarbij de modellenlijn zal worden uitgebreid.
Jeep kwalificeert zijn terreinwaardige voertuigen als Trail Rated en ook deze zevenzitter heeft die badge op zijn carrosserie. Bijzonder is verder in de klasse van de SUVs dat er twee V8-motoren voor de nieuwe Jeep beschikbaar zullen zijn. Dat zijn de 330 pk sterke 5,7-liter Hemi met cilinderuitschakeling en de 235 pk sterke 4,7-liter SOHC Power Tech. Verder zal de Commander ook met de 3,7-liter SOHC Power Tech V6 (210 pk) geleverd kunnen worden. De V8-motoren en de V6 werken samen met 5-traps automatische transmissies.
De Commander is ontwikkeld als een echte terreinwagen met – uiteraard – de benodigde kwaliteiten om het ook op de openbare wegen goed te doen. Jeep heeft hem daarom voorzien van dezelfde 4X4-systemen en wielophanging van de nieuwe Grand Cherokee.
Dat betekent dat er drie fulltime vierwielaandrijvingsystemen beschikbaar zijn: Quadra-Trac I, Quadra-Trac II en Quadra-Drive II. Bovendien zijn er twee tussenbakken met BTCS (Brake Traction Control System) en met Electronic Limited Slip Differentials (ELSD).
Bij de ontwikkeling van de Commander is veel aandacht besteed aan de veiligheid. De nieuwe Jeep is de eerste auto van de Chrysler Group met een elektronisch systeem, waarbij sensoren ervoor zorgen dat de airbags bij een koprol of tijdens het omvallen de airbags worden geactiveerd. ESP, ABS en TSC zijn standaard, net als een bandenspanningwaarschuwingssysteem, parkeersensoren achter, SmartBeam koplampen en ruitenwissers met regensensor.

Geïnspireerd door het verleden
Bij de ontwikkeling van de Commander hebben de ontwerpers gekeken naar Jeeps uit het verleden, vooral de Willys Station Wagons van 1946 tot 1962, de Jeep Wagoneer (1963-1991) en de vorige generatie Cherokee hebben als inspiratiebron gediend. De Commander met zijn verticale vormen is volgens zijn makers een moderne interpretatie daarvan.
De aluminium motorkap is vlak, bijna net zoals van de Wrangler en het dak is vanaf de hoogte van de tweede zitrij naar achteren 8 cm verhoogd. Dat wordt een beetje verhuld door nieuwe dakrails die standaard zijn op alle modellen.
Binnenin is er een instrumentenpaneel in twee kleuren en zijn er nieuwe stoelen geplaatst. De tweede zitrij is iets hoger dan de voorstoelen en de derde zitrij is ook weer iets hoger. Beide zitrijen kunnen worden neergeklapt zodat een vlakke laadvloer ontstaat. De Commander is ondanks de ruimte voor die drie zitrijen toch maar vijf centimeter langer dan de Grand Cherokee. De wielbasis is met 2,78 m hetzelfde.
De Jeep Commander gaat in het derde kwartaal van dit jaar in productie in de Jefferson-fabriek in Detroit.