AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Japans alternatief voor plaatstaal: houtpulp!
Cellulose-nanovezels lichter en sterker
57
Japanse onderzoekers werken aan een bijzonder alternatief voor staal dat in de auto-industrie toegepast kan worden. Het wordt gewonnen uit houtpulp en zou in veel opzichten beter zijn dan traditionele materialen.
Toyota onderzoekt samen met de universiteit van Kyoto en toeleverancier Denso de mogelijkheden van cellulose-nanovezels voor de toepassing in auto's. Dat meldt persbureau Reuters. De vezels worden gewonnen door houtpulp af te breken en kunnen dan in kunststof worden verwerkt. Dat is enerzijds een betaalbaar proces – heel belangrijk om de productiekosten laag te houden – en anderzijds levert het een materiaal op dat vijfmaal zo sterk moet zijn als staal. Bovendien betekent het een gewichtsreductie tot één vijfde van het gewicht van staal.
"Dit is de goedkoopste toepassing van cellulose-nanovezels met het beste resultaat", vertelt professor Hiroaki Yano tegen Reuters. "Daarom ligt de focus nu op toepassing in de auto- en vliegtuigindustrie."
Lees ook
Nieuws

Longbow Speedster: minder dan 900 kilo en bijna 450 kilometer bereik
Nieuws

Toyota bZ4X als knalharde sportieveling met meer dan 400 pk
Nieuws

Kia EV4 GT is lekker dikke en brutale sportsedan

Hoe komt onze occasionduurtest Lexus IS 300h (2019 - 70.000 km) door de technische keuring bij Joep?
Praktijkervaring
