Japanners hebben het zwaar in China

Anti-Japan demonstratie (foto ANP)
De verkopen van Japanse automerken in China hebben flink te lijden onder de anti-Japanse sfeer die onder de Chinezen heerst. Vooral Toyota heeft het er zwaar.

Eerder meldden we al dat verschillende Japanse fabrikanten naar aanleiding van de eilandenruzie tijdelijk hun Chinese fabrieken stil moesten leggen. Dat dat geen goede gevolgen heeft voor de verkoopcijfers komt natuurlijk niet als een verrassing.

Toyota wordt het hardst getroffen. In augustus verkocht het merk nog 75.300 auto's aan Chinezen, maar in september kwam men niet verder dan de helft daarvan. De doelstelling dit jaar een miljoen auto's te verkopen op de grootste automarkt ter wereld lijkt daardoor onhaalbaar.

Bij andere Japanse merken is een vergelijkbaar beeld te zien. Mazda, bijvoorbeeld, verkocht afgelopen maand 13.258 auto's in China, terwijl dat er vorige maand nog bijna 17.500 waren. Toyota, Nissan, Mazda en Honda zien zich genoodzaakt de eerder ingezette productiestakingen in Chinese fabrieken nog minimaal tot november voort te zetten, en de aandelenkoers van deze merken laat een dalende lijn zien.

De tegenvallende cijfers voor de Japanners hebben positieve gevolgen voor met name Duitse merken. Ten opzichte van vorig jaar won Audi in september twintig procent in China, terwijl BMW zelfs 55 procent klom. Concurrent Mercedes zag zijn verkopen met tien procent stijgen.

De anti-Japanse sentimenten komen voort uit een ruzie tussen China en Japan om een paar onbewoonde eilandjes in de Oost-Chinese Zee. Beide landen claimen dat de eilandjes van hen zijn. Als gevolg hiervan moesten verschillende Japanse producten - voor een belangrijk deel auto's - het de afgelopen maanden al ontgelden in China.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.