Jaguar Type 00: zo ziet de toekomst van Jaguar eruit

Vergeet het verleden

Jaguar Design Vision Concept Type 00
Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00Jaguar Design Vision Concept Type 00

Het Jaguar van straks is het Jaguar van toen niet meer. Het merk claimt zichzelf opnieuw te hebben uitgevonden en gooit alles dat het ooit eerder heeft gedaan overboord. Middels een mierzoete kleurenkakofonie gaf Jaguar eerder een voorproefje van de naar eigen zeggen exuberante toekomst die het tegemoet gaat. Vandaag wordt meer duidelijk. Het merk vult zijn toekomstplannen in én brengt in de vorm van de Jaguar Type 00 zijn nieuwe designvisie in beeld.

Jaguar is herboren. Althans, dat claimt het merk. Jaguar frommelt zijn oude logo's op en mikt ze samen met alle merkwaarden van weleer in de prullenmand. In november bracht Jaguar zijn nieuwe merkidentiteit al in beeld door nieuwe logo's én een nieuwe stijl te introduceren, gesymboliseerd met kleurrijk uitgedoste modellen met 'lekker gekke' kapsels. In het nieuwe Jaguar-universum laat het naar eigen zeggen alles van het verleden los en 'kopieert het niets'. Hoewel niet helemaal helder was wát dat precies voor Jaguar en zijn auto's gaat betekenen, werd direct duidelijk dat het merk de traditionele Jaguar-klant laat voor wat die is: een klant die niet voldoende auto's koopt om de boel drijvende te houden. Vandaag vult Jaguar zijn toekomst concreter in.

Dat begint bij de Type 00. De Jaguar Type 00 weerspiegelt volgens de Engelsen in grote lijnen wat je in de toekomst van het merk kunt verwachten. Jaguar omschrijft de Type 00 als een designstudie die '[...] Jaguar op zijn best belichaamt. Het is een onverschrokken statement, een object van verlangen en een concept met gedurfde vormen en exuberante proporties als inspiratiebron voor toekomstige modellen. Uniek en anders." We kunnen ons voorstellen dat er marketeers zijn die deze aaneenschakeling van woorden niet uit hun pen hadden kunnen krijgen.

Jaguar Design Vision Concept Type 00

Jaguar Type 00: net als de E-Type met een lange snuit.

Exterieur

Voor een studiemodel van een een Jaguar dat nagenoeg alles uit het verleden laat voor wat het is, nemen we in de Type 00 toch wat E-Type-invloeden waar. Kijk maar eens naar ellenlange neus en het ver naar achteren geplaatste en gebogen aflopende passagierscompartiment. In de concrete invulling van het ontwerp nemen we wel weinig Jaguar van de oude stempel waar. We zien veel vlakke oppervlakken en een opvallend hoekig vormgegeven front.

Jaguar Design Vision Concept Type 00

Jaguar Type 00: zonder achterruit.

Opvallende details: je vindt er bijna enkel vorm van een leaper meer op terug. De springende roofkat is op het front vervangen door een uitgeschreven versie van de merknaam, compleet met een enkele kapitaal (de G) en een J en een R die omgekeerden van elkaar zijn. Deze uitgeschreven merknaam vinden we ook op de achterruitloze bilpartij van de Type 00. Enkel onderaan het voorscherm zien we de Jaguars kenmerkende springende katachtige terug. Het glazen panoramadak van de Type 00 is in carrosseriekleur uitgevoerd. In het geval van de twee getoonde Type 00's gaat het om de kleuren 'Miami Pink' en 'Londen Blue'. Helemaal synthwave. Leuk weetje: ook de Jaguar E-Type werd tijdens zijn werelddebuut in 1961 tijdens de Autosalon van Genève in twee kleuren aan de wereld getoond.

Interieur

Het interieur van de Jaguar Type 00 is net als dat van veel andere nieuwe modellen en toekomstvisies vooral minimalistisch vormgegeven. Twee vlinderdeuren verschaffen je toegang tot een werkplek met daarin een opvallend hoog middendeel - Jaguar noemt het een ruggengraat - die zich over een lengte van 3,2 meter uitstrekt. Het knipt de twee AR-instrumentenpanelen visueel in tweeën. De Engelsen maken melding van '[...] rustgevend travertin natuursteen dat als een sokkel ter ondersteuning van de stoelen en de centrale ruggengraat fungeert.' Verder past Jaguar onder meer geweven wol toe in het binnenste van de auto. Leer lijk je in de Type 00 en in toekomstige Jaguars niet meer aan te treffen.

Jaguar Design Vision Concept Type 00

Jaguar Type 00: net als veel toekomstvisies behoorlijk minimalistisch.

Ietwat ongrijpbaar wordt het als Jaguar het heeft over wat het de Prism Case noemt. De Prism Case is het object dat je aantreft achter het 'exquisiet ontworpen' elektrisch te openen deurtje aan de zijkant van de auto. In die Prism Case - schijnbaar een soort doos - zitten wat Jaguar - hou je vast - 'drie totems van natuurlijke materialen' noemt. De totems zijn gemaakt van messing, travertijn en albast en zijn gemaakt om een plekje te geven in de middenconsole. Afhankelijk van de hier geplaatste variant veranderen zaken als de sfeerverlichting en de beeldschermweergaven.

Jaguar omschrijft het concept van de Prism Case en de daarin gehuisveste totems als "een exuberante en artistieke benadering van het prikkelen van de zintuigen die wordt voorgezet in de beeldschermen, waar animaties worden gevormd door de creatieve techniek van ‘Chiaroscuro’ – het gebruik van licht en schaduw om driedimensionale objecten te definiëren."

Jaguar Design Vision Concept Type 00

De Prism Case met daarin drie totems. Jawel.

Elektrische GT

De eerste nieuwkomer van Jaguar wordt eind 2025 onthuld. Dat wordt een volledig elektrische vierdeurs GT-achtige. Over die eerste telg uit het geherpositioneerde Jaguar-nest weten we nu iets meer. Volgens de Engelsen komt hij op het enkel door Jaguar te gebruiken JEA-platform (Jaguar Electric Architecture) te staan en moet hij tot 770 kilometer kunnen rijden zonder bij te laden. In slechts vijftien minuten snelladen moet je 321 kilometer rijbereik kunnen bijladen.

Jaguar lijkt met zijn nieuwe modellen uiteraard weer op de hogere marktsegmenten te richten. Misschien wel hoger dan voorheen. Het spreekt namelijk van '[...] zeer begerenswaardige exclusieve modellen', stuk voor stuk getekend en ontworpen volgens Jaguars nieuwe 'creatieve filosofie' Exuberant Modernism. Die designfilosofie is volgens het ontwaakte Jaguar gebaseerd op drie kenmerken: Exuberant, Modernistisch en Indrukwekkend. We laten het Jaguar je even uitleggen:

  • Exuberant. Levendig, ongeremd en resoluut, wat terugkeert in de nieuw gecreëerde modellen en merkbeleving.
  • Modernistisch. Toekomstgericht, nieuwsgierig en geïnspireerd door de moderne wereld. Respectvol naar het verleden, maar er niet door gedicteerd.
  • Indrukwekkend. Holistisch, zintuiglijk en buitengewoon. Het opbouwen van betekenisvolle connecties met klanten.

Als dat je niet inpakt... Goed nieuws voor wie het huidige autolandschap zat is: volgens Jaguar zullen zijn modellen zich 'in de steeds homogener wordende EV-markt' sterk onderscheiden.

Ervaren

Jaguar zegt een stel brandstores in het leven te roepen waar je het nieuwe Jaguar kan ervaren. De eerste brandstore wordt geplaatst in modestad Parijs en wel in de Gouden Driehoek in het 8e arrondissement.

Kritiek

Rawdon Glover - Managing Director bij Jaguar - zegt niet te zijn geschrokken van de harde kritiek die over het de herpositionering van Jaguar is geuit. “In de afgelopen jaren heeft niemand over Jaguar gepraat, maar nu kijkt de hele wereld naar ons", aldus Glover tegen het AD. "We weten dat er een heleboel mensen zijn die onze geschiedenis bewonderen. Maar we weten ook dat dat er niet genoeg zijn om onze commerciële positie te verbeteren. Dus moet er wat veranderen. We moeten brutaal zijn, het merk herpositioneren en een nieuwe doelgroep aanspreken.”

Lezersreacties (178)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.